actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2009, 20:29
Jarrik.Fransen Jarrik.Fransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 69
Antwerpen overweegt stroom uit de Schelde

Antwerpen overweegt stroom uit de Schelde

De stad Antwerpen heeft een haalbaarheidsstudie besteld om te kijken of het mogelijk is om een getijdencentrale te bouwen, die elektrische stroom uit de Schelde haalt. Dat heeft milieuschepen Guy Lauwers (SP.A) zondagavond gezegd op de Antwerpse Televisie (ATV).

Met de klimaattop van Kopenhagen voor de deur denkt ook de stad Antwerpen aan groene energie. En daarvoor kijkt ze in de eerste plaats naar de Scheldestroom. "De Schelde is een getijdenstroom, het verval tussen eb en vloed is enorm. Het zou mooi zijn, moesten we die stroming kunnen omzetten in elektrische stroom", zei Lauwers in het ATV-nieuws.

Antwerpen overweegt ook om oplaadpunten voor elektrische auto's op verscheidene plaatsen in de stad te installeren.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...16&subsection=3

Mening:
Ik vind dit wel een goed idee. Zo wordt de schelde nog eens gebruikt voor een nuttig iets. Ik zou dit initiatief zeker steunen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2009, 23:14
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Ergens is dit een goed idee, maar dit moet ook ergens negatieve kanten hebben. Die misschien nog niet vermeld zijn zoals het scheepsverkeer dat hier misschien nadelen aan ondervind? Of het dam bouwen zelf + de kosten die dat met zich gaat meebrengen. Alles eerst toch maar eens goed nalezen en over alles nog eens goed nadenken voor er iets gedaan word. Want de resultaten zijn nog niet binnen en ze beginnen al te verkondigen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2009, 21:25
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Stroomnet van de toekomst denkt mee

Slimme distributienetwerken zijn de toekomst van de elektriciteitsvoorziening. Er zijn veel minder vervuilende centrales nodig als elektriciteitsproducenten het verbruik nauwkeuriger kunnen voorspellen en overschotten op een zuinige manier kunnen opslaan.
Conventionele elektriciteitscentrales veroorzaken 40 procent van de CO2-uitstoot op aarde. Met windturbines en zonnecellen kunnen we stroom opwekken zonder de lucht te vervuilen, maar die productie schommelt. Naarmate het aandeel van hernieuwbare energiebronnen toeneemt in onze energiemix, worden oplossingen voor dat probleem dringend.

Slimme stroomnetten lijken hét antwoord. "Het elektriciteitsnet dat we vandaag kennen, is dom", zegt Eicke Weber een expert zonne-energie van de Frauenhofer Gesellschaft, een toonaangevende Duitse onderzoeksinstelling. "Het werkt maar in één richting: de stroom gaat van grote centrales naar de verbruikers. In de nabije toekomst zal er op veel meer plaatsen stroom worden opgewekt, en zal de stroom zich in twee richtingen bewegen: van de producent naar de consument en omgekeerd. Steeds meer elektriciteit zal verbruikt worden als ze het goedkoopst is, en stroom zal op grote schaal kunnen worden opgeslagen."

Internet van de stroom
"We hebben slimme netten nodig om dat allemaal in goede banen te leiden en om de uitdaging van de klimaatverandering aan te gaan". Volgens Weber zal het elektriciteitsnet van de toekomst digitale technologie gebruiken om de toevoer van stroom vanaf verschillende punten te controleren en tegelijk het verbruik in het oog te houden en te minimaliseren. Die controle zal heel ver gaan – tot op het niveau van aparte apparaten in elk huishouden.

"We hebben een soort internet van de stroom nodig om aanbod en verbruik flexibel te kunnen beheren", zegt Ludwig Karg, de directeur van E-energy, een Duits programma rond energiebeheer.

In zes modelregio's in Duitsland experimenteert E-energy al volop met slimme stroomnetten. Toestellen als wasmachines die op zo'n systeem worden aangesloten, kunnen automatisch gestart of stilgelegd worden naarmate er net meer of minder goedkope stroom wordt aangeboden. Eigenaars van een elektrische auto kunnen op het goedkoopste moment van de nacht stroom aftappen waarmee de accu van hun wagen voor de volgende dag wordt opgeladen.

Big Brother
Het nadeel is dat het doen en laten van consumenten perfect te volgen is. Metertjes gaan bijna alle huishoudelijke activiteiten controleren en elektriciteitsbedrijven kunnen de hun klanten door en door leren kennen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...-denkt-mee.aspx

Persoonlijke mening: De bouw van deze 'slimme' stroomnetten vind ik een zeer goed idee. Vooral dan om ons klimaat te beschermen. Je voelt steeds harder dat de aarde begint op te warmen. Vroeger hadden we slechts om de 6 jaar een 'echt warme zomer'. Nu begint deze 'warme zomer' zich steeds meer en meer voor te doen.

Ik vind het een belangrijk item op de agenda van elke aardbewoner. Aan ons klimaat en aan ons milieu moet gewerkt worden! Ik vind dat België te weinig initiatief neemt om de bevolking aan te sporen tot het besparen op CO2. Men reikt wel premies uit, men maakt reclamespots over het klimaat om de bevolking te sensibiliseren en men probeert door het promoten van openbaar vervoer de bevolking te laten helpen om de opwarming van de aarde te doen vertragen. Helaas hebben deze ‘dingen’ te weinig effect.

België mag meer doen in mijn ogen. Zo kan de overheid beginnen met elke inwoner, die rijdt met een benzinewagen, een bepaalde subsidie of korting te geven op de benzine of bij de autotaks,... De overheid kan ook de bevolking kortingen geven als ze een abonnement kopen voor het openbaar vervoer. Dat laatste is echter niet voldoende om mensen aan te sporen om het openbaar vervoer te nemen in plaats van de wagen.

Waarom heeft het promoten van het openbaar vervoer geen effect? Mannen en vrouwen die werken in een ploegensysteem kunnen vaak geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Als zij 'met de vroege staan' kunnen ze geen gebruik maken van het openbaar vervoer, want de 1e bussen rijden pas om 6u. Degene die 'met de late staan' kunnen ook geen gebruik maken van het openbaar vervoer, want de laatste bussen rijden reeds om 22u of 22u30. Wat er ook ontbreekt aan SOMMIGE buslijnen is dat zij niet voldoende rijden, overdag.

Als ik de bus neem, moet ik 3 bussen nemen. Ik pendel ongeveer 1u à 1u30 tussen de school en thuis. Er rijdt wel een rechtstreekse bus vanuit Vorselaar naar Turnhout, maar die rijdt slechts 3x per dag. Deze buslijn is enkel aangepast aan de lesuren van de lln van het SO. Dat bevordert niet echt mijn zin om met de bus naar school te komen, ook al is het openbaar vervoer veel goedkoper dan de auto. Als De Lijn meer moeite zou doen om extra bussen in te lassen, zodat iedereen baat heeft bij het openbaar vervoer en niet enkel een heel beperkt publiek, zou de bevolking meer geneigd zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Zo bleef de wagen steeds thuis staan en kon men de CO2 uitstoot onder controle houden.

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 8th December 2009 om 21:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.