actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2010, 09:21
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Swastika-knipoog Wiske schokt familie Willy Vandersteen

Swastika-knipoog Wiske schokt familie Willy Vandersteen

De Humo-cover van deze week is nu al omstreden. Wiske doet haar beroemde eindknipoog met een swastika. De familie van Willy Vandersteen, de geestelijke vader van Suske en Wiske, reageert verbolgen.


De cover kondigt een artikel aan over nu bewezen antisemitisch tekenwerk van Willy Vandersteen in de collaborerende krant Volk en Staat in de jaren 1942-43. Op 13 september maakten de erven Vandersteen en Standaard Uitgeverij die bewijzen uit een nog lopend historisch onderzoek zelf kenbaar.

“Het artikel binnenin is correct en evenwichtig, maar de cover doet heel erg veel pijn”, reageert Helena Vandersteen, oudste dochter van Willy Vandersteen en de huidige zaakvoerster van de Studio Vandersteen.

'Geestige knipoog'

“Die is er niet een klein beetje, maar heel veel over. De Humo-journalist geeft binnenin een redelijk compleet en objectief beeld. Maar de cover is zeer tendentieus. Neen, we gaan hier niets tegen doen. Al hoop ik dat we het nu wel gehad hebben. We hebben op 13 september bekend gemaakt wat moest bekend gemaakt worden en verder refereer ik naar het boek over de oorlogsjaren van mijn vader dat er volgend jaar komt.”

Humo-hoofdredacteur Sam De Graeve reageert: “Wij vonden dit letterlijk een geestige knipoog naar het artikel binnenin. Het is het nooit onze bedoeling geweest mevrouw Vandersteen pijn te doen.”

Bron: http://www.gva.be/nieuws/media-en-c...andersteen.aspx


Ik begrijp de reactie van familie Vandersteen. Maar Humo is over het algemeen nogal een uitdagend blad, en durft naar iedereen wel eens uit te halen, dat maakt het juist uniek. Wiske afbeelden met het hakenkruis als knipoog? Oké, niet slim. Maar wel origineel. Het artikel binnenin is correct en evenwichtig. Ik hoop dat het deze keer niet leidt tot het uit de rekken halen van deze Humo, want het zou niet de eerste keer zijn dat ze dat moeten doen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.