actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2010, 14:25
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Zweedse jagers mogen 20 wolven doden

Zweedse jagers mogen 20 wolven doden

Jagers in Zweden mogen tijdens het komende jachtseizoen twintig wolven omleggen. Dat heeft het Zweedse ministerie van Leefmilieu beslist. Drieduizend Zweden hebben een licentie aangevraagd voor het jachtseizoen, dat op 15 januari opent.

Vorig jaar was het de eerste keer in veertig jaar dat de wolvenjacht opnieuw toegelaten was in Zweden. Twaalfduizend jagers vroegen toen een licentie aan. De 27 wolven die gedood mochten worden, waren er binnen een paar uren aan.

De Zweedse wolvenstam is sinds de jaren tachtig aangegroeid tot naar schatting zowat tweehonderd dieren. Milieu- en dierenbeschermers zijn tegen de jacht, terwijl jagersverenigingen en bewoners van gebieden met wolven meer dieren zouden willen neerschieten. Zij zeggen dat de wolven elanden, schapen en honden doden. Het ministerie noemt het quotum een goed evenwicht tussen het behoud van het bestand en de jacht.

De Zweedse autoriteiten willen volgend jaar tot twintig wolven uitzetten van andere stammen, om de gevolgen van inteelt binnen de Zweedse stam te verminderen.

18/12/10 09u29

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Bedre...ba22d36cbbc%2C0

Eigen mening: Eigenlijk vind ik dit niet zo'n goed nieuws... De wolvenpopulatie reguleren door ze af te maken is fout. De wolvenpopulatie is nog maar net aan het herstellen, en nu al willen de mensen ze opnieuw beginnen te doden. Ik verschiet er echt niet meer van dan bepaalde diersoorten uitsterven... we denken dat we alles over alles en iedereen te zeggen hebben, dat wij degene zijn die zulke dingen moeten bepalen. Ik ben daar niet mee akkoord.
Shaun Ellis heeft in zijn boek (De wolvenman) heel wat betere en diervriendelijke oplossingen zoals gewoon met een videocassette het geluid laten afspelen van een andere roedel, zodat de wolven die het territorium van de boeren betreden denken dat dat territorium al bezet is door een andere roedel. Probleem opgelost. Geen doden en helemaal niet zo moeilijk.
Ik weet echter niet of dat effectief werkt, omdat wolven ook werken aan de hand van geur. Ik wil in elk geval duidelijk maken dat doden volgens mij niet de oplossing is, er moet een andere manier zijn. De wolf zal niet gered zijn zolang de mensen hem liever dood dan levend zien.
En ja, oke, er wordt wel gezegd dat er slechts een minimumaantal gedood wordt, wat op zich wel vrij aanvaardbaar is, al geloof ik niet dat de wolven zich al zodanig hebben uitgebreid dan ze al zo'n grote bedreiging vormen. Tevens vind ik, rekening houdend met dat ze er slechts een aantal willen doden, dat er nog steeds er een andere manier moet zijn.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 20th December 2010 om 14:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.