actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2012, 11:50
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Egbert Lachaert neemt het op tegen Gwendolyn Rutten

Egbert Lachaert (35), OCMW-raadslid in Merelbeke, neemt het bij de voorzittersverkiezingen van Open Vld op tegen Gwendolyn Rutten. Lachaert wil de partij "inhoudelijke, methodische en organisatorische" vernieuwen. Daarnaast is er volgens hem nood aan een "echt onafhankelijke partijvoorzitter". "En dat is consensuskandidaat Gwendolyn Rutten niet", aldus Lachaert.

Kamerlid Gwendolyn Rutten stelde zich gisteren officieel kandidaat voor het voorzitterschap. Zij geldt als de consensuskandidaat van de partijtop. Rutten krijgt nu een tegenkandidaat in de figuur van Egbert Lachaert. De 35-jarige Lachaert is oud-voorzitter van het Liberaal Vlaams Studentenverbond, lid van de denktank Liberales en is OCMW-raadslid in het Oost-Vlaamse Merelbeke. Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen kreeg Lachaert als lijsttrekker 1.178 voorkeurstemmen.

Volgens Lachaert is er bij de liberalen nood aan vernieuwing rond "inhoud, methode en structuur". "Dat de partij afgelopen maandag meteen beslist in welk kader de nieuwe voorzitter zal moeten werken, is een negatie van de ledendemocratie. We hebben nood aan een voorzitter die voldoende onafhankelijk kan werken en ik denk niet dat Gwendolyn daarvoor de beste kandidaat is", aldus Lachaert.

Lachaert schuift twee punten naar voor die hij als voorzitter wil aanpakken: het herstellen van de geloofwaardigheid van de politiek en een efficiëntere organisatie van de staat. Daarbij moet de partij duidelijker kiezen voor eigen liberale recepten. "We moeten komen met een eigen liberale visie om tegen 2014 klaar te zijn om de strijd aan te gaan tegen andere partijen zoals de N-VA", aldus Lachaert.

Maakt Lachaert kans tegen Rutten, die toch duidelijk de steun krijgt van de partijtop? "Men moet altijd rekening houden met de mening van de leden van Open Vld. Ik moet zeggen dat ik toch al veel steunbetuigingen heb gekregen", aldus Lachaert.

Lachaert geeft volgende week vrijdag een persconferentie waarop hij zijn visie als kandidaat-voorzitter uit de doeken doet.

Rutten zelf wenste Lachaert vandaag meteen succes via Twitter. "Op naar een positieve campagne", schreef ze.

Eigen mening:
Tot op vandaag zijn we dus toch al met 2 kandidaten voor het voorzitterschap van Open VLD. Een paar jaar geleden toen Alexander De Croo voorzitter wou worden moest hij het opnemen tegen 2 andere kandidaten. Jammer genoeg zei hij net zoals Rutten dat hij de partij ging herstructureren, met een welbepaalde visie. 2 jaar later zien we hier weinig verandering in en is de Open VLD er in tegenstelling niet op vooruitgegaan. Misschien is het dus geen slecht idee om iemand onbekend naar de top te loodsen die echt een andere visie heeft. Gwendolyne Rutten krijgt wel de voorkeur van de partijtop, maar zal ze daardoor wel die hervormingen die Open VLD zo hard nodig heeft kunnen doorvoeren. Ik heb er sterk mijn twijfels bij. Ik zeg wel niet dat Egbert Lachaert dit wel kan. Open VLD zit met het probleem dat het tussen 2 partijen ligt die een beetje van de Open VLD overnemen, waardoor het succes alsmaar minder wordt.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...yn-Rutten.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.