actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2017, 11:03
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
‘Sportpil’ weer een stapje dichterbij

Luilekker in de zetel liggen en toch een getraind lijf hebben? Voor u zit het er nog niet in, voor muizen wel.

Sporten is nog steeds de enige manier om aan een fit lijf te geraken. Wat ons niet moet beletten om te dromen. Wetenschappers en farmabedrijven willen daar met plezier bij helpen. Al doen ze dat uiteraard niet om geld te verdienen aan luieriken, maar om ouderen, hartlijders of gehandicapten te helpen die niet meer in staat zijn om te sporten.

Voorlopig helpen ze vadsige muizen. Ze konden hun uithouding met zeventig procent verhogen, zonder dat de muizen daarvoor moesten trainen.

Uithouding betekent onder meer dat je spieren beter in staat zijn om over te schakelen van het verbranden van suikers naar het verbranden van vet. Een ingewikkeld mechanisme, waarbij honderden tandwieltjes (eiwitten en enzymen) in elkaar moeten grijpen.
De onderzoekers focussen voorlopig op één zo’n tandwieltje: het eiwit PPAR-delta. Ze hadden al aangetoond dat muizen bij wie het gen voor dat eiwit permanent bleef aanstaan, uitstekende langeafstandslopers waren. Vervolgens vonden ze een manier om dat gen bij normale muizen aan te zetten: een nooit op de markt gekomen experimenteel hartgeneesmiddel, GW501516. Al leidde die stof alleen tot resultaten als de muizen ook trainden.

Nu hebben ze een doorbraak, melden ze in het vakblad Cell Metabolism. Toen ze de dosis verhoogden, en de stof dubbel zo lang toedienden (acht weken) bleken hun muizen wél meer uithouding te krijgen zonder training. Ze konden 270 minuten in een loopwiel doorgaan voor ze uitgeput waren. De controlemuizen, die hetzelfde luilekker leventje leidden, maar geen GW501516 kregen, zakten al na 160 minuten door hun poten.

Hoe een en ander precies werkt, is nog lang niet duidelijk. Het eiwit waarop de doping inwerkt, heeft invloed op maar liefst 975 andere tandwieltjes. Veel van de genen die erdoor worden gestimuleerd, zijn betrokken bij de chemische reacties die vet verbranden. Bij de genen die het afremt, zitten er ook die tussenkomen bij de afbraak en verbranding van suikers.

Onze spieren verbranden veel liever suikers: dat gaat sneller en efficiënter dan vet. Een van de redenen om toch over te schakelen is bij een zware inspanning, wanneer ze al zoveel suikers hebben verbrand dat er suikertekort dreigt in de hersenen. Dan gaan onze hersenen voor. De onderzoekers vermoeden dat hun doping precies dat eiwit raakt dat die nood-omschakeling stuurt.

4 mei 2017
De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170503_02864262

Eigen mening
Het lijkt mij wel een vooruitgang omdat het feit dat mensen fitter kunnen worden. Langs de andere kant lijkt mij dit echt geen goed teken. Mensen 'fit' laten worden door een pilletje te nemen? Dat doet bij mij een belletje rinkelen als doping. Het zal vooral het doel hebben om mensen die weinig bezig zijn met sport toch fit te laten voelen, maar mensen die dagdagelijks met sport bezig zijn of zelfs topsporter zijn? Als deze mensen ook van dergelijke pillen nemen? Wat gaat dan het gevolg zijn binnen de sportwereld?
Al deze negatieve gedachten omtrent zo'n pilletje goed en wel, maar het blijft natuurlijk wel sterk dat wetenschappers dergelijke pillen kunnen ontwikkelen en daar studie rond doen. Je moet het maar kunnen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2017, 23:10
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Ik ga akkoord met de mening van Cedric. Het is inderdaad een vooruitgang dat zo'n pilletje er komt, maar dan vooral voor de ouderen, hartlijders en gehandicapten, die niet meer de kracht hebben om te sporten. Als de jeugd het pilletje gaat gebruiken, creëren we volgens mij een generatie van luieriken. Als je toch perse fit wil zijn op jonge leeftijd, kan je veel beter echt gaan sporten. Ik hoop dat de pillen dan ook enkel aan de gewenste doelgroep zullen verkocht worden. In mijn ogen is het ook een soort van doping, want je moet niet sporten om toch extra fit te blijven. Het is nog af te wachten of het pilletje geen negatieve bijwerkingen zal hebben. De kans bestaat volgens mij dat je na een extra lange tijd van uithouding, ook extra lang vermoeid zal zijn. Zoals Cedric zegt is het wel een knappe prestatie van de professoren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2017, 11:28
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Reactie

Ik ben akkoord met de menig die Cedric aanhaalt. Het feit dat zulk pilletje op de markt kan worden gebracht en wel degelijk een effect heeft op de geteste muizen, is indrukwekkend en sterk verwezenlijkt. Een grote wetenschappelijke ontdekking zou je dan denken, en dit is het ook, maar is het werkelijk zo effectief? Het is algemeen geweten dat mensen meer moeten bewegen om in conditie te blijven en zeker ook gezond te blijven. Met dit pilletje ga je mensen net aanzetten tot nog minder bewegen en ik weet niet goed of ik moet geloven dat ze dan ook gezond zullen blijven. Een mooie vondst voor de wetenschap, maar toch één met enkele kanttekeningen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.