actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2017, 10:11
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Thumbs up Crevits wil meer zieke kinderen toegang geven tot internetonderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits wil het aantal zieke kinderen dat aanspraak kan maken op synchroon internetonderwijs van Bednet verdubbelen. Dat meldt de minister in een persbericht naar aanleiding van de Nationale Pyjamadag.


In meer dan duizend Vlaamse scholen komen leerlingen vrijdag in pyjama naar school. Zo wil Bednet haar werking in de kijker zetten. De vzw biedt langdurig en chronisch zieke kinderen, jongeren en tienermoeders onderwijs op afstand aan via de computer, rechtstreeks en in contact met de klas. Zo houden de kinderen contact met de klas en vermijden ze leerafstand.

De cijfers van Bednet zitten in stijgende lijn. Vorig schooljaar bereikte de organisatie 339 kinderen, dit schooljaar staat de teller al op ruim 500 kinderen. Ook het budget gaat de hoogte in. Crevits gaf Bednet in 2016 en 2017 telkens 2,3 miljoen euro subsidie, een vertienvoudiging in vergelijking met 2014.

Dankzij de extra middelen en de professionalisering van de dienstverlening moet het volgens de minister op termijn mogelijk zijn een 1.000-tal kinderen per schooljaar te bedienen.

‘Langdurig of chronisch ziek zijn wens je niemand toe. Maar dankzij Bednet kunnen honderden kinderen en jongeren de lessen in hun klas volgen via internet en houden zij zo contact met de leraar en de klasgenootjes. Op termijn mikken we op een bereik van 1.000 langdurig of chronisch zieke kinderen. Dat kan door de werking van Bednet nog breder bekend te maken en via logistieke en digitale maatregelen’, besluit Crevits.

Bron
BELGA. (2017, Maart 17). Crevits wil meer zieke kinderen toegang geven tot internetonderwijs. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170317_02784757

Persoonlijke mening
Ik moet eerlijk toegeven dat ik vandaag niet in pyjama naar school ga, maar vind het wel een ludieke actie.
Bednet is een goed voorbeeld van hoe technologie het onderwijs kan ondersteunen en beter kan maken. Ik ben blij dat de Vlaamse Overheid het budget keer op keer verhoogd.
Langdurig of chronisch ziek zijn wens je niemand toe. Ik hoop dan ook dat, kinderen die het nodig hebben, toegang kunnen krijgen tot bednet.
De technologie en de budgetten zijn er, dus ik zie niet meteen een reden waarom scholen het niet zouden gebruiken.

Dan nog dit: voor alle kinderen die toch in pyjama naar school zijn gegaan, maak er een gezellige pyjamadag van ;-)

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 17th March 2017 om 10:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2017, 10:52
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Net zoals Arne in zijn reactie heeft vermeld, is het niet fijn om langdurig of chronisch ziek te zijn. Het is daarom heel goed dat deze jongeren hun leerachterstand kunnen beperken, door de lessen via de computer te volgen. Het systeem dat Bednet hiervoor heeft uitgedacht is in mijn ogen heel goed gedaan! De kinderen kunnen niet enkel de leerstof bijhouden, maar hebben ook min of meer nog contact met de leraar en hun klasgenootjes. Dit maakt het voor hen, denk ik, ook iets makkelijker om de cursussen thuis door te nemen. Zo kunnen ze toch nog een beetje de sfeer van de school opsnuiven en krijgen ze hopelijk ook het gevoel dat ze geen buitenbeentjes zijn, die door hun ziekte anders worden bekeken. Volgens mij is het ook goed om de dagelijkse sleur, waarin ze zich soms bevinden, te doorbreken.
Ik hoop dan ook ten zeerste dat we elk schooljaar steeds meer en meer jongeren deze mogelijkheid kunnen aanbieden en op deze manier een iets normalere schoolloopbaan kunnen bewandelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th March 2017, 11:08
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Bednet

Net als Arne en Pauline vind ik dit een fantastisch iets. Ik heb zelf in de eigen stagelessen al gewerkt met het gegeven van Bednet. Ik heb hier aangename ervaringen mee. Ik vind het fantastisch om te zien hoe kinderen met een chronische ziekte, en hierdoor niet naar school kunnen komen, toch onderwijs kunnen volgen. Het is belangrijk voor deze kinderen om toch als 'normaal' beschouwd te kunnen worden en niet worden afgeschreven als kinderen die een uitvlucht hebben om niet naar school te moeten komen. Mijn eigen leerlingen uit de klas waren zeer enthousiast aan het werk met de computer om het voor het meisje achter de computer zo aangenaam mogelijk te maken. Je merkte ook dat de klas hierdoor sterk naar elkaar gegroeid was. Ik vind het prachtig dat dit soort uitvindingen er gekomen zijn, iedereen verdiend een eerlijke kans op onderwijs, ook zij die niet naar de school zelf kunnen komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.