actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 19:56
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Studie bewijst: kleuters van 4 sluiten 'dikkerdjes' buiten

‘Dikkerdjes’ worden al vanaf hun vierde buitengesloten. Dat is de opvallende conclusie van een Amerikaans onderzoek dat (weliswaar kleinschalig) heeft aangetoond dat zelfs 4-jarigen al ‘geleerd’ hebben een afkeer te hebben van leeftijdsgenoten met overgewicht. In die mate zelfs dat slechts 1 én maximum 2 van de ondervraagde kleuters vriendjes wilde worden met 'studie-object dikke Alfie’.

De studie bij 126 kleuterjongens en –meisjes toonde duidelijk aan dat zelfs de allerkleinsten al vooroordelen hebben ten opzichte van mensen met overgewicht. Voor het onderzoek las professor Andrew Hill de kinderen tussen 4 en 6 jaar drie versies van een stripverhaal voor waarin kat Toby in een boom kwam vast te zitten. De verhaallijn was telkens dezelfde maar het hoofdpersonage ‘Alfie’ verschilde. In het eerste verhaal had hij een normaal gewicht, in het tweede was hij dik en in het derde had hij een handicap.
Achteraf moesten de kinderen enkele vragen over Alfie beantwoorden. Wat bleek? De ‘dikke’ versie werd bijzonder laag ingeschat. Zo zou die volgens de kleuters minder vaak een race winnen, minder goede punten behalen, minder blij zijn met zijn uiterlijk en minder vaak op feestjes worden uitgenodigd dan de ‘normale’ Alfie.
Ook het personage in de rolstoel werd negatiever beoordeeld, maar niet in dezelfde mate als ‘dikke’ Alfie. Uiteindelijk wilde slechts één kindje bevriend met hem zijn (in de meisjesvariant waren dat er twee).

PESTGEDRAG
“Het onderzoek toonde ook aan dat oudere kinderen nog negatiever oordelen over overgewicht”, aldus professor Hill. “Ouders van jongeren met obesitas getuigden dat hun kroost al op hun vijfde buitengesloten werd, wat later kan ontsporen in pestgedrag. Jongens en meisjes leren deze vooroordelen via televisieshows die dikkerdjes belachelijk maken. Onze maatschappij is erg streng voor dikke mensen, kinderen zijn hier erg gevoelig aan. Dit uit zich op latere leeftijd in discriminatie bij sollicitaties en op de werkvloer. Als deze vooroordelen al op een erg jonge leeftijd beginnen, wordt het heel moeilijk om dit om te draaien."

Bron : http://www.femistyle.be/nl/studie-b...kkerdjes-buiten

Mening : Eerlijk gezegd geloof ik deze studie niet echt. Volgens mij hebben kinderen van vier jaar nog geen besef van hun lichaamsgewicht en in hoeverre ze verschillen met leeftijdsgenootjes. Het lijkt me dan ook zeer vreemd dat ze dikkere kinderen zouden uitsluiten en verstoten. Het onderzoek gebeurde bij 126 kinderen, dat lijkt me ook niet echt representatief. Ik geloof wel dat kinderen op latere leeftijd minder positief zullen staan tegenover leeftijdsgenoten met een hoger lichaamsgewicht. De ouders hebben hierin een grote rol, het is hun taak om hun kinderen mee te geven dat het uiterlijk minder belangrijk is dan het innerlijk en dat ze ander kinderen hier niet mogen mee uitlachen of hen uitsluiten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 20:17
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Dit lijkt weer een typische studie voor Amerika.. In plaats van tijd te verspillen aan hoe dikkertjes worden uitgesloten, zouden ze meer tijd moeten steken in het aanpassen van de eet- en leefgewoontes, zowel in het leven buiten de school als in de school zelf.
Mijn moeder is leerkracht lager onderwijs en kwam net nog met een hele zak kerstomaatjes thuis die ze op school hadden uitgedeeld. Ik heb er nog nooit van gehoord dat ze in Amerika proberen om de kinderen meer een gezonde richting uit te sturen.
Natuurlijk ben ik het niet eens met het pestgedrag, maar ik vind wel dat het te vermijden valt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 20:44
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Persoonlijk zie ik wel iets zinvol in dit onderzoek. Op die manier kan aangetoond worden vanaf wanneer kinderen een doelwit kunnen zijn van pesterijen (en vanaf wanneer kinderen gaan pesten). Dit lijkt mij toch zinvol. Natuurlijk is het belangrijk om kinderen van jongs af aan hierop attent te maken. Kinderen moeten beseffen dat ze de gepeste persoon enorm kunnen kwetsen, en dat dit grote gevolgen kan hebben op latere leeftijd. Zowel de school als de ouders dienen hier waakzaam te zijn. Mensen als u en ik weten dat pesten nergens thuishoort. Ik denk dat ieder onderzoek dat het pesten wil tegen gaan zinvol kan zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 21:12
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Ik moet Thomas gelijk geven. Het is zeer nuttig om pestgedrag zo vroeg mogelijk af te leren en als je weet waarom ze al gaan pesten op zo'n jonge leeftijd, kan je dit ook veel efficiënter aanpakken. Ik zit zelf in de scouts en heb nog nooit gehoord van mijn mede-leiding of zelf gemerkt dat er 'dikke' kindjes uitgesloten worden. Ik weet wel nog van mijn vroegere lagere schoolervaring dat er een 'dik' jongetje van de klas soms buitengesloten werd, terwijl hij een super vriendelijke jongen was. Toch heb ik niet het gevoel dat iedereen wel eens buitengesloten werd en hij niet in grotere maten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 21:42
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Natuurlijk ben ik ook voorstander van het aanpakken van pestgedrag op jonge leeftijd, laat dat duidelijk zijn. Pesten hoort niet! Niemand verdient het om uitgesloten te worden. Alleen denk ik niet dat je al van pesten kan spreken op een leeftijd van vier jaar.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th May 2013, 16:47
mieke_dehertefelt mieke_dehertefelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Broechem
Posts: 24
Goh, eerlijk, ik denk dat je wel van pestgedrag kan spreken op deze leeftijd. Kinderen van 4 selecteren uit hun klasgenootjes hun vriendjes, op basis van uiterlijke kenmerken en dingen die ze gemeenschappelijk hebben. Op deze manier kunnen ze andere kinderen ook uitsluiten. Uitsluiten en negeren is ook een manier van pesten uiteraard. Dit is ook meteen de leeftijd waarop je een kind gedragscodes kan aanleren, hoe het zich wel en niet moet gedragen. Dus als je het pestgedrag meteen aanpakt, leert het kind een belangrijke les. Dus ik denk, ook al is dit een kleinschalig onderzoek en valt de representativiteit in twijfel te trekken enzovoorts, dat dit wel een aanleiding is voor verder onderzoek. Wanneer men zo pestgedrag helpt voorkomen, zijn we weer een stukje verder in onze anti-pest strijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.