actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2011, 09:52
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Vandeurzen wil leefbaarheid zelfstandige kinderopvang verhogen

(CD&V) neemt maatregelen om de financiële leefbaarheid van de zelfstandige kinderopvang te verhogen. In de commissie Welzijn van het Vlaams Parlement stelde hij dinsdag een actieplan voor, die de sector moeten vooruithelpen tot er een nieuw decreet over de kinderopvang is. Dat decreet moet in 2012 van kracht worden.
Het nieuwe kaderdecreet is nog niet klaar, maar Vandeurzen maakte de krachtlijnen ervan bekend.

Er komt een trapsgewijs systeem van subsidies. Zo moet een basissubsidie de kosten opvangen die crèches maken om aan de erkenningsvereisten te voldoen. Bovenop die basissubsidie kunnen zelfstandige crèches en onthaalmoeders die volgens het inkomensgerelateerd systeem werken een bijkomende subsidie krijgen, die hoger ligt dan nu het geval is. Een derde trap zou de sociale rol van de kinderopvang moeten vergoeden.

Actieplan

In afwachting van het nieuwe decreet heeft de minister een actieplan klaar, met de volgende punten:
• provinciale aanspreekpunten van Kind & Gezin gaan zelfstandige crèches en onthaalmoeders individueel ondersteunen en informeren over de mogelijkheden rond uitstel van betaling of afbetalingsplannen bij de RSZ
• de IKG-basisvergoeding wordt vanaf 1 juli verhoogd van 25,75 naar 27 euro
• de overheid gaat crèches wijzen op de mogelijkheden van overbruggingskredieten
• de overheid gaat samenwerkingsverbanden en overnames makkelijker maken en begeleiden

Vandeurzen wil ook een interministeriële conferentie 'Familie' opzetten, omdat bepaalde problemen rond fiscaliteit door de federale overheid moeten worden opgelost.

http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110329_125

Persoonlijk ben ik niet vertrouwd met de kostprijs van een kindercrèche of onthaalmoeder. Toch kan ik me hier een beeld van schetsen omdat je steeds vaker hoort dat een onthaalmoeder of crèche heel wat kost. De hoge prijs voor de ouders zal het gevolg zijn van de hoge kosten die de uitbaters moeten zien te financieren.
Ik denk dan ook dat dit wetsvoorstel er zeer goed uit ziet voor de onthaalmoeders. Zo krijgen ze een meldingspunt waarbij ze terecht kunnen, overname en samenwerkingsverbanden zullen begeleid worden, ...
Ik zie hier zeker en vast positieve zaken in. Het wetsvoorstel kan een invloed hebben op de hoge prijs!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.