actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2011, 17:51
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
"Gemeenschapsonderwijs mag hoofddoekenverbod opleggen"

"Gemeenschapsonderwijs mag hoofddoekenverbod opleggen"

Het gemeenschapsonderwijs mag een algemeen hoofddoekenverbod opleggen in zijn scholen. Voor zo'n verbod is geen decreet van het Vlaams Parlement nodig. Dat besloot het Grondwettelijk Hof. Het arrest is een lelijke streep door de rekening van BOEH!, de organisatie Baas op Eigen Hoofd, die de hoofddoekendracht op school wil toelaten.

Een leerlinge van het Atheneum van Antwerpen was naar de Raad van State gestapt tegen het hoofddoekenverbod dat de Raad van het Gemeenschapsonderwijs op 11 september 2009 had uitgevaardigd. Dat reglement voert vanaf 1 september 2010 in alle scholen van het gemeenschapsonderwijs een verbod in om religieuze tekenen te dragen.

De auditeur van de Raad van State dacht dat zo'n hoofddoekenverbod niet door het Gemeenschapsonderwijs zelf mocht worden uitgevaardigd, maar alleen kon worden opgelegd door een decreet van het Vlaams Parlement. De Raad van State besloot om het aan het Grondwettelijk Hof te vragen.

Dat Hof meent nu dat de Raad voor het Gemeenschapsonderwijs zelf maatregelen "van inwendige orde"' mag nemen om het ordentelijke verloop van het onderwijs in hun scholen te regelen. Hij mag dus zelf een hoofddoekenverbod opleggen.
Waarom?

* Omdat anders alle mogelijke gedragingen van leerlingen die het ordentelijke verloop van het onderwijs in het gedrang kunnen brengen - en dat zijn er zeer veel -, door een decreet van het Vlaams Parlement zouden moeten worden geregeld.
* Omdat dit zou botsen met idee van een neutraal, gedepolitiseerd gemeenschapsonderwijs. Zo'n gedepolitiseerd onderwijs is verplicht door de grondwet en voortdurende ingrepen van het (politiek verkozen) Vlaams parlement kunnen dat basisidee in gevaar brengen. Bovendien heeft het Vlaams Parlement eerder al beslist dat de Raad voor het Gemeenschapsonderwijs volledig zelf moet beslissen wat een "neutraal onderwijs" precies betekent.
* Omdat de Raad voor het Gemeenschapsonderwijs praktisch geen bevoegdheden meer zou hebben als het Vlaams Parlement in al deze zaken moet tussenkomen.

Het hoofddoekenverbod zoal nu wel overeind blijven, want de Raad van State moet deze visie van het Grondwettelijk Hof volgen.

Bronvermelding: http://www.gva.be/nieuws/binnenland
Mening: Als met dit verbod door voert naar alle scholen zullen hierdoor vele protesten gevoerd worden tegen dit besluit van de gemeenschap-scholen. Ik ben absoluut geen racist, maar persoonlijk vind ik dat de allochtonen mensen zich moeten aanpassen aan de scholen waar hun zoon/ dochter zitten. Wij als gewone burgers moeten de regels ook nastreven, door bijvoorbeeld onze petten en hoeden af te zetten in de lessen die we bijwonen. Dan vind ik dat de mensen met een hoofddoek dit ook moeten doen.

Persoonlijk vind ik dat de scholen dit inderdaad zelf mogen beslissen of ze het hoofddoeken verbod invoeren of niet. Hopelijk hangen hier geen dramatische gevolgen aan vast.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2011, 19:02
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik ben heel blij met de beslissing van het Grondwettelijk Hof, niet omdat ik een racist ben, maar ten eerste omdat het een wijze, moedige beslissing was van de directies om de juiste redenen. Die redenen hebben niks te maken met rascisme, integendeel. Ten tweede omdat ik weet dat de leerkrachten het daar (KA Antwerpen en KA Hoboken) niet makkelijk hebben en indien het Hof anders zou geoordeeld hebben, het er nog moeilijker zou worden. Ik hoop alleen dat door deze beslissing de acties niet opnieuw zullen beginnen want ik heb het van kortbij meegemaakt en dat was geen fijne ervaring!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th March 2011, 20:40
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik vind een hoofddoek afzetten iets anders dan een pet of een muts afzetten. Een pet of een muts heeft voor ons weinig betekenis maar voor een moslima is dat met een hoofddoek totaal anders het is een regel die zij beslist te volgen in verband met haar geloof. Ik heb daarom ook een zeer dubbel gevoel bij zulke situaties. Het is inderdaad zo dat moslims zich moeten aanpassen aan onze gewoonten maar is het verplichten van een geloof niet te tonen een brug te ver. De moslims lopen in tegenstelling tot vele onder ons nog hoog op met hun geloof en zullen daarom zichzelf een slechte moslim vinden als andere mannen hun haar zien. Ik heb dus een dubbel gevoel en kom er zelf niet goed uit. Net daarom begrijp ik wel dat het als gemeenschapsschoo,l waar ze niet een uitgesproken godsdienst handhaven, zeer moeilijk is om hierover te beslissen. Ook vind ik dat als het enkel en alleen is om het religieuse aspect dat men dan ook alle andere godsdienstig symbolen niet mag accepteren. Dit ligt natuurlijk anders en een katholieke school waar je dan wel kruisjes rond de hals, ... mag dragen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th March 2011, 22:13
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Iedereen is gelijk voor de wet en moet worden gerespecteerd. Daar ben ik van overtuigd. Iedereen die in België woont of komt wonen, moet worden gerespecteerd en heeft gelijke rechten en plichten. Ik respecteer zelf ook mensen van een andere godsdienst in ons land, ik vind dat ze hun geloof mogen uiten. Maar als dit problemen geeft op school of op het werk, waarom dan zo moeilijk doen? Hoe groot is de stap om die hoofddoek af te nemen? Waarom niet enkel voor school of voor het werk die hoofddoek afnemen en thuis weer opzetten? Ik weet dat het heel moeilijk kan zijn voor moslims om hun hoofddoek af te nemen, maar als hier zoveel drama om wordt gemaakt, zeker omdat het in België niet het geloof is om een hoofddoek te dragen, waarom dan gewoon niet om 'school- of werkgebonden redenen' die hoofddoek even afnemen? Ik vind het positief dat de gemeenschapsscholen zelf mogen beslissen over het hoofddoekenverbod. Zo komt er geen algemene wet bij kijken en zijn de scholen nog vrij in hun beslissing.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th March 2011, 15:28
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
GO! bevoegd voor hoofddoekHet onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) mag het dragen van zichtbare levensbeschouwelijke kentekens (zoals de hoofddoek) regelen. Dat besliste het Grondwettelijk Hof. De Raad van State schorste in maart 2010 de beslissing van het GO! om een hoofddoekenverbod in te voeren.

Eerder stelde de Raad van State dat niet het net, maar de overheid hier knopen in moet doorhakken. Het GO! is blij met de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Zij ondernemen voorlopig geen nieuwe stappen, maar wachten de uitspraak van de Raad van State af. Tot dan blijven de individuele schoolreglementen het dragen van levensbeschouwelijke kentekens regelen.

Klasse voor Leraren 214, april 2011, p.4-9

Ik post dit artikel onder het vorige omdat dit artikel meer informatie geeft. Op deze manier kan de discussie niet verkeerd worden opgevat. Het is zo dat het vorige artikel niet gaat over hoofddeksels maar eerder over de godsdienstige symbolen. Zo mag je in een GO!-school dus ook geen kruistekens meer dragen. Het is dus veel meer dan enkel de hoofddoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.