actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2011, 18:02
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Koppel pleegt samen euthanasie

Koppel pleegt samen euthanasie

Een bejaard koppel uit Vlaams-Brabant is samen uit het leven gestapt via euthanasie, zo schrijft Het Laatste Nieuws. De vrouw (78) kon zich geen leven voorstellen zonder haar man (83), die aan kanker leed en ten dode opgeschreven was.
Het echtpaar, altijd kinderloos gebleven, was al een heel leven lang gelukkig getrouwd. Toen de man getroffen werd door kanker en helse pijnen leed, namen de twee de beslissing om samen afscheid te nemen van elkaar en van het leven. De vrouw - die niet terminaal ziek was maar erg sukkelde door pijnlijke en ongeneeslijke ouderdomskwalen - wilde niet alleen achterblijven.

De Gentse dokter en stervensbegeleidings-expert Marc Cosyns spreekt van een belangrijk taboe-doorbrekend signaal. "Alleen al uit de zelfmoordstatistieken blijkt hoezeer het thema van het samen willen sterven van twee bejaarden van wie de ene terminaal is, leeft onder de bevolking", zegt hij. "De groep 85-plussers in die statistieken neemt niet alleen toe, maar is ook vrij sterk vertegenwoordigd."

De dokter pleit ervoor dat huisartsen méér en beter zouden luisteren naar ouderen die aangeven dat ze zonder hun partner niet meer willen verder leven. "Want dan an je man zou het aantal zelfdodingen onder bejaarden gevoelig dalen", aldus nog Cosyns. (hln/kve)

Bronvermelding: http://www.hln.be

Mening: Ik vind het wel zeer dapper van deze bejaarde vrouw dat zij met haar man samen wil sterven. Als er nu kinderen en kleinkinderen waren, was het misschien anders geweest, maar in hun situatie vind ik het niet meer dan normaal dat deze vrouw niet alleen achter wil blijven. Als ik in haar situatie was, zou ik dit ook doen.

De dokters schrijven altijd maar medicatie voor, en luisteren niet vaak naar de persoon zelf. Ik kan me heel goed inbeelden, dat soms ( niet altijd) de zelfmoord bij bejaarde aan de dokters liggen. Ik weet dat euthanasie een delicaat onderwerp is voor onze maatschappij, maar vind U niet als je voor dood bent opgeschreven en je ligt er pijn te lijden dat euthanasie moet ingevoerd worden. Als deze mensen daarvoor kiezen heb ik daar alle begrip voor. Ook voor de bejaarde dame die mee sterf om wille van haar man. Chapeau voor deze vrouw. Zij heeft haar man echt wel graag gezien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2011, 23:11
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Mag dat wel zomaar. Voor de man is het gelegaliseerd . Dat dacht ik toch ( aangezien hij terminaal was) .
Maar de vrouw ? Kan iemand mij dat uitleggen
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2011, 01:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Ongeneeslijk'

Vrouw was idd wel niet terminaal, maar leed wel wel aan 'ondraaglijke pijnen' en was 'ongeneeslijk' (omwille van een veelvoud aan aandoeningen, niet hetzelfde als 'terminaal', maar blijkbaar wel conform aan huidige euthanasiewetgeving...)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 27th March 2011 om 02:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.