actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2011, 09:59
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Equal Pay Day van start in Centraal Station in Antwerpen

Vrouwen moeten tot ongeveer 25 maart van het daaropvolgende jaar werken om evenveel te verdienen als mannen, en krijgen daardoor ook minder pensioen. In het Antwerpse Centraal Station trokken zij-kant en het ABVV daarom vrijdagochtend vanaf 7 uur de actie voor Equal Pay Day op gang. De Equal Pay Day-clip met de 'bonkende bomma's' wordt er live uitgebeeld, terwijl flyers worden uitgedeeld aan voorbijgangers.

ABVV en zij-kant vragen als sinds 2005 met een jaarlijkse Equal Pay Day aandacht voor de loonkloof tussen mannen en vrouwen. In 2008 bedroeg het gemiddelde bruto maandloon van een vrouw 2.242 euro, tegenover 2.909 euro voor een man. De initiatiefnemers benadrukken dit jaar in het bijzonder dat vrouwen daardoor ook minder pensioen ontvangen.

'Vrouwen zouden dus in theorie veel langer moeten werken om een fatsoenlijk pensioen op te bouwen', luidt het. 'In theorie, want werken tot je 70ste, 75ste of 80ste (zoals de bomma's doen in de clip die Equal Pay Day onder de aandacht moet brengen, red.) kan nooit de bedoeling zijn.'

Op basis van de gemiddelde brutolonen zou een vrouw na een volledige loopbaan van 45 jaar een brutopensioen van 1.345 euro ontvangen, 400 euro minder dan een man gemiddeld.

Behalve de nationale actie in Antwerpen zijn er ook lokale acties. Zo zijn er onder meer informatievergaderingen bij bedrijven, worden flyers uitgedeeld aan het publiek en is er in Mechelen vrijdagavond de opening van de expo 'Straffe madammen'.

bron: www.standaard.be

reactie:
Ik vind het goed dat ze aandacht geven aan de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Ik vind niet dat vrouwen moeten onderdoen voor mannen, ik denk namelijk niet dat vrouwen minder hard werken dan mannen. Ik vind het ook niet eerlijk dat vrouwen die uiteindelijk even lang gewerkt hebben opmerkelijk minder pensioen ontvangen dan mannen.
Ik vind uiteindelijk dat het tijd werd om dit probleem op te lossen. De tijd dat de vrouw enkel huisvrouw mocht zijn en niets mocht verdienen hebben we al lang achter ons gelaten!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2011, 23:43
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik vind dat Caroline gelijk heeft. Ik vind niet dat men bij de job moet kijken naar het geslacht!

Men zou beter eens kijken naar de kwalititeit die geleverd word.
Natuurlijk zijn die pensioenen natuurlijk ook niet eerlijk maar die worden berekend natuurlijk volgens het verdiende loon, dus normaal dat dat van de mannen hoger ligt.

Ik vind dat ze inderdaad die kloof mogen dichten! Iedereen doet zijn best en uiteindelijk: wat maakt het uit of dat nu een vrouw of een man is?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th March 2011, 01:17
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik ga akkoord met onderstaande meningen. Naar mijn mening moet een loon gegeven worden op basis van verschillende factoren, waarbij de factor van het geslacht absoluut niet meetelt.

Ten eerste is er de werkduur. Het is logisch dat hoe langer je werkt, des te meer je verdient. Ik denk dat we hier al dicht komen bij het ontstaan van de loonkloof. Vrouwen lopen namelijk het risico dat ze zwanger kunnen worden. Hierdoor kan de werkduur dus verminderen. Resultaat: een lager loon. Maar waarom zou een niet-zwangere vrouw dan slachtoffer zijn hiervan? Die logica ontgaat me volkomen.

Daarnaast is er de factor complexiteit en verantwoordelijkheid. Toegegeven; een directeur verdient meer dan een leerkracht. Dit omdat zijn taak meer complex is en hij veel meer verantwoordelijkheid heeft om te dragen. 100% rechtvaardig. Maar waarom verdient een vrouw dan minder dan een man met dezelfde functie? De logica ontgaat me nogmaals.

Natuurlijk zijn er ook enkele verklaringen waarbij de logica me niet steeds ontgaat. Bewezen is dat vrouwen vaak in kleinere bedrijven werken. Mannen op hun beurt in grote bedrijven. En hoe groter het bedrijf, hoe groter je loon.

Als we weten dat mannen vaak in grotere bedrijven werken, weten we ook dat er meestal vakbondsaanwezigheid is. In kleinere bedrijven dan weer, waar de vrouwen zo graag voor opteren, is er natuurlijk niet altijd vakbondsaanwezigheid. En net deze aanwezigheid zorgt voor de garantie van een goede beloning en het dichten van de loonkloof...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.