actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2011, 22:07
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
'Zware aardbeving ook mogelijk in België'

Er is een kans dat ook België getroffen wordt door een aardbeving met een kracht van 7,0 op de schaal van Richter. Dat zeggen wetenschappers maandag in het Nederlandse actualiteitenprogramma EenVandaag.

'Het gebied rond Bree, Roermond, Sittard, Aken en Keulen is een actief tectonisch systeem. Dat is al 200 miljoen jaar zo, en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven', zo zeggen geologen van de universiteiten van Amsterdam en Aken in het programma.

'De kans bestaat dat daar ooit weer een grote aardbeving plaatsheeft, maar het is onmogelijk te zeggen of en wanneer dat zal gebeuren', aldus geoloog Ronald van Balen van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

'In het verleden zijn hier inderdaad al erg zware aardschokken geweest', zo bevestigt ook de Belgische seismoloog Chris Van Camp van het KMI. 'Zo was er in 1692 in Verviers een aardbeving met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter. Die schok heeft schade veroorzaakt in heel het land en was zelfs voelbaar in Groot-Brittannië.'

Van Camp waarschuwt ook dat de meeste gebouwen in België 'daar absoluut niet op voorzien zijn'.

De Nederlandse geoloog Ronald van Balen stelt wel dat de kerncentrale van Doel ver genoeg van het epicentrum van een mogelijke aardbeving staat om geen schade op te lopen.

Bron: De Standaard, 21/03/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110321_151

Ik vind dit artikel bij België/ sociaal- economisch passen omdat de gevolgen van zo’n zware aardbeving serieuze financiële gevolgen zou hebben voor ons land aangezien onze gebouwen, zoals in het artikel vermeld, niet voorzien zijn op zulke zware aardschokken.

Persoonlijk wist ik niet dat Belgische gebieden ‘in aanmerking kwamen’ voor grote aardbevingen omdat er heel lang geen meer heeft plaatsgevonden. Ik vraag me dan ook af of wij in België rampenplannen hebben voor dit soort situaties?! Als dit wel het geval is, is volgens mij niemand ervan op de hoogte en dan heeft het natuurlijk ook geen nut.

Gelinkt aan de situatie in Fukushima is het natuurlijk geruststellend dat er in het artikel wordt gezegd dat er, indien er zich toch een grote aardbeving voordoet, geen gevaar is voor de kerncentrale van Doel. Minder geruststellend is het feit dat het niet te voorspellen is wanneer er zich zo'n aardbeving zou voordoen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2011, 16:06
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik vind het ook zeer vreemd dat wij Belgen nooit iets horen van dergelijke zaken. Ikzelf dacht dat in België enkel maar kleine aardbevingen konden voorkomen zoals de aardbeving in 1992. Blijkbaar is uit dit onderzoek gebleken dat dit niet het geval is. Dit vind ik angstaanjagend. Een aardbeving met een schaal 7 is niet niets. Ik vermoed dat we hier inderdaad niet op voorbereid zijn. De vraag is natuurlijk in hoeverre je voorbereid kan zijn. Het enige wat we kunnen doen is een noodplan opstellen en hopen dat er in plaats van een chaos een gestructureerde chaos is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.