actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 14:36
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vloeken is gezond!

Bewezen: vloeken is gezond

Vloeken is een manier om emoties de baas te kunnen en met pijn om te kunnen gaan. Dat ontdekte wetenschapper Richard Stephens van de Universiteit van Keele na jarenlang onderzoek. Zijn interesse in het onderwerp werd gewekt door de geboorte van zijn tweede dochter. Zijn echtgenote sakkerde toen dat het een lieve lust was, Stephens wilde weten waarom.
Verschillende van Stephens' experimenten wezen uit dat vloeken een onschuldige emotionele ontlading is die een persoon zich veerkrachtiger doet voelen, tenminste als het verwensen met mate gebeurt. Tot dat besluit kwamen de Brit en zijn onderzoeksteam na een test met gewelddadige computergames. Voor de sessie konden de spelers gemiddeld zeven vloekwoorden opsommen, erna gemiddeld acht.

"Door het videospel werden de personen agressiever. Ze gebruikten emotioneel taalgebruik en begonnen te vloeken. Personen nemen verwensingen in de mond als ze emotioneel zijn. Die helpen ons om ons sterker te doen voelen", staafde Stephens het onderzoek. De wetenschapper ontdekte daarnaast dat hoe meer taboe er rond een vloekwoord hangt, des te groter het effect is.

Vloeken kan ook pijn kan verzachten, zo bleek na een studie met twee groepen proefpersonen die een glas gevuld met ijs moesten vasthouden. Terwijl de ene groep mocht vloeken, moest de andere zwijgen. Uit de test werd duidelijk dat de personen die mochten vloeken het glas langer konden vasthouden dan de mensen die niet mochten spreken, oftewel dat foeteren pijnstillend werkt.

Occassioneel vloeken kan dus geen kwaad, stellen Stephens en zijn onderzoeksteam, integendeel.

De bevindingen werden afgelopen week uit de doeken gedaan op een conferentie in Groot-Brittannië. Of men in Rusland op de hoogte is van de studie is onbekend. Wel zeker is daar sinds vorige week een nieuwe wet van kracht is die vloeken verbiedt in boeken, films en toneelstukken. Russen die de regel schenden, riskeren een geldboete.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...is-gezond.dhtml
Datum: 12/05/2014 om 11u08


Mening

Mensen die veel vloeken zullen dit graag horen, vloeken is gezond. Als iemand vloekt krijgt hij/zij commentaar. Thuis vloeken kunnen de meeste mensen door de vingers zien, maar elders vloeken is nog steeds taboe. Mensen die veelvuldig vloeken worden vaak nagekeken. Dit artikel doet ons nadenken over vloeken. Toen ik het artikel las leek het mij logisch dat vloeken goed is voor de gezondheid. We leven in een consumptiegerichte maatschappij. Dit zorgt voor de nodige frustratie bij mensen die hier niet in kunnen volgen. Door te vloeken kunnen deze mensen hun frustratie uiten. Dit is beter dan de frustratie op te kroppen. Wanneer dat gebeurt stapelen de frustraties zich op en bij gevolg kunnen deze mensen psychologische problemen ontwikkelen. Er zijn verschillende redenen om gefrustreerd te raken. Denk maar aan het zakken bij een examen, ruzies, het niet kunnen bereiken wat je wil bereiken, puberende kinderen,… . We streven ernaar om frustraties zo veel mogelijk buiten spel te zetten. Dit lukt niet altijd, maar als het gebeurt…even vloeken en je voelt jezelf al een stuk beter.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 15:02
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik volg de mening van Sofie. Mensen die vloeken reageren hun gevoelend af op de buitenwereld. Vloeken wordt door vele mensen bekeken als iets grof en iets dat niet kan. Als we dit artikel moeten geloven zouden we het juist allemaal moeten doen! Dat je staat te vloeken is sowieso al beter dan dat je al je gevoelens gaat opkroppen. Als je al je gevoelens opkropt krijg je alleen maar meer stress en stress is niet goed voor je gezondheid. We zouden dus beter allemaal wat vaker vloeken zodat we minder leiden onder stress!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2014, 17:34
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Het is niet de bedoeling dat we elkaar allemaal gaan afkafferen, maar ik geloof zeer zeker dat een stevig potje vloeken wonderen kan doen. Het is heel ongezond je frustraties binnen te houden. Door te vloeken ventileer je agressie die er na lang opkroppen misschien wel eens fysiek zou kunnen uitkomen.

Maar wat volgens mij nog beter is, betreffende kleine ongemakken dan toch, is gewoon de boel relativeren. Je kan namelijk eens goed vloeken als bijvoorbeeld je computer niet goed werkt, maar je kan ook beseffen dat sommige dingen niet de moeite waard zijn om je kwaad in te maken. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, want ikzelf durf me verbaal ook wel eens te laten gaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 11:25
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Ik ben er ook van overtuigd dat vloeken inderdaad goed kan doen. Ik heb er wel nooit echt bij stilgestaan of het effectief gezond is, maar dat blijkt nu wel uit dit artikel. Zelf merk ik vaak dat, wanneer ik vloek, het me oplucht. Eventjes al je frustraties eruit gooien en een paar woorden en je voelt je al onmiddellijk een stuk beter. Vaak vloek ik ook op mezelf of op bepaalde voorwerpen die niet doen wat je wil dat ze doen. Op die momenten gooi je alle frustraties eruit en enkele seconden daarna is het opgelost.

Ook geloof ik dat wenen ongeveer hetzelfde effect heeft als vloeken. Bij huilen gaat het dan wel om andere gevoelens dan kwaadheid, maar ik vind dat het ook oplucht. Na je vloekbui of huilbui heb je alles eruit gegooid en kan je weer verder met hetgeen waar je mee bezig was. Ik denk dus dat het in het algemeen gewoon moet laten weten aan anderen wat je voelt in plaats van alles op te kroppen. Of je nu kwaad, verdietig of blij bent, uit het en je zal je een pak gelukkiger of opgeluchter voelen dan wanneer je het allemaal opkropt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2014, 12:17
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Vloeken is gezond!

Ik kan er goed inkomen dat vloeken een opluchtende werking heeft. Je vloekt met een reden, hoogstwaarschijnlijk een frustratie. Wanneer je deze frustratie kan uiten dan ben je blij dat het even van je hart is. De resultaten van het experiment waarbij de proefpersonen een glas gevuld met ijs moesten vasthouden, verbazen mij niet. Wanneer je je teen stoot of een snee in je vinger hebt, probeer je ten slotte ook om de aandacht van de pijn af te leiden. In principe doe je met vloeken dus net hetzelfde.

Iedereen vloekt wel eens occasioneel, dat lijkt me niet meer dan logisch. Een vloekwoord glipt sneller uit je mond dan je denkt. Iemand die de hele tijd loopt te vloeken daarentegen vind ik niet normaal. Het siert een persoon ook totaal niet. De nieuwe wet rond vloeken in Rusland vind ik dan weer bizar. Ik begrijp niet waarom men zoiets doet en vraag me af wat de onderliggende bedoelingen zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2014, 19:06
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Een kreet uitslaan is een goede manier om frustratie van je af te werken, maar het hoeft niet per sé vloeken te zijn.


"potvolkoffie" is een ludiek alternatief (net als "potvolthee", maar "potvolkoffie" is veel straffer) .

(ik ben echter wel iemand die al eens profaniteiten durft rond te slingeren als dingen grondig mislopen... maar het inhouden lukt ook aardig )
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.