actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2015, 10:29
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Gevangenisbaas ‘gestraft’ vanwege marsepeinen ventjes

De grote baas van het Gevangeniswezen, Hans Meurisse, mag tijdelijk geen handtekeningen meer zetten onder financiële transacties. Justitieminister Koen Geens (CD&V) laat zijn dienst financieel doorlichten na een negatief rapport over het overschrijden van de budgetten. Onder meer het jaarlijkse cadeau aan het personeel, een ‘mini-gedetineerde’ uit marsepein, ligt moeilijk.
Meurisse is in zijn functie als grote baas eindverantwoordelijke voor de 35 gevangenissen in ons land en dus een grote vis in ons federale overheidsapparaat. De interne audit voor het centrale bestuur van het *Gevangeniswezen komt er na een negatief rapport door een inspecteur van Financiën in maart.

De inspecteur stelt zich vragen bij de vele restaurantbezoeken en hoge hotelkosten, vaak te linken aan het bezoek van buitenlandse collega’s. Veruit de opmerkelijkste passage in het rapport gaat over de kost van de nieuwjaarsrecepties én het bestellen van kilo’s marsepein.

‘Omdat er geen budgettaire ruimte was om grote recepties te organiseren, kreeg ieder personeelslid een mini-gedetineerde in marsepein’, klinkt het.

Bij het Gevangenis*wezen wordt rustig gereageerd op de audit, en al zeker op de ‘marsepein-rel’. Het krijgt alvast de steun van de baas van de federale overheidsdienst Justitie.

Bron: Het Nieuwsblad, 30 april 2015
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150429_01656890

Mening
Ik vind het positief dat na een negatief rapport, een interne audit komt. Men moet de oorzaken vinden en ingrijpen waar nodig. Als je de leiding hebt over de 35 gevangenissen van ons land, heb je een hele verantwoordelijkheid. Dit wil niet zeggen dat je zomaar aan alles geld mag uitgeven. Als je het jaarbudget serieus overschrijdt, moet daar een goede reden voor zijn. Al die restaurantbezoeken, zijn die wel nodig? Ik kan begrijpen dat als er buitenlandse collega's over de vloer komen dat je eens op restaurant gaat, maar de kosten lopen zo wel op. Dat geld kan aan veel nuttigere zaken besteed worden, zoals renovaties van de gevangenissen of de uitbreiding ervan.
Het opmerkelijkst in dit artikel is de mini-gedetineerde in marsepein. Als er geen recepties waren en je wilt de werknemers toch iets geven, vind ik dit een goed initiatief. Recepties kosten ook handenvolle geld, waarom dan geen klein cadeautje? Maar ik kan moeilijk geloven dat er geen recepties zijn geweest, omdat dit toch traditioneel is. Er zullen waarschijnlijk kleinere recepties geweest zijn, want voor een grote receptie was er budgettair geen geld meer. Een kleine receptie en een cadeau is ook niet goedkoop.
De audit is volgens mij zeer nuttig, zeker voor de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.