actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2015, 09:21
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Absurde GAS-boetes verdwijnen

Absurde GAS-boetes verdwijnen


De dertien Vlaamse centrumsteden hebben vorig jaar samen een vijfde minder GAS-boetes uitgeschreven dan in 2013. "De steden en gemeenten hebben zich eindelijk herpakt", zegt Tom De Schepper van de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) in Het Nieuwsblad. "De absurditeiten zijn er stilaan uit."

De belangrijkste verklaring voor de daling is dat de burgemeesters hun GAS-boetes eindelijk onder controle hebben, stelt de VVSG. "Sinds de golf van kritiek gaan gemeenten zorgvuldiger met hun GAS-boetes om. We stellen vast dat ze in het algemeen alleen nog boetes uitschrijven wanneer het écht nodig is", klinkt het.

Met andere woorden: er worden geen boetes meer uitgeschreven voor pakweg een spelletje "belletje trek", confetti gooien of boterhammen eten op een openbare plaats.

"Gemeenten zijn met hun gemeenteraad, jeugdraad en het middenveld in dialoog gegaan om lijstjes te maken met absurde GAS-boetes. Ze hebben hun werking kritisch tegen het licht gehouden. Gemeenten focussen zich nu vooral op de zaken waarvan de burger écht wakker ligt: sluikstorten, hondenpoep, wildplassen en lawaaihinder", aldus Tom De Schepper van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten.

Alleen in Sint-Niklaas en Kortrijk is het aantal uitgereikte GAS-boetes licht gestegen.

Bron:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2316370
Eigen mening: Ik denk dat het tijd werd dat de gemeentes ook gingen inzien dat sommige gasboetes absurd/belachelijk zijn. Ik zal de meest absurde (volgens mijn mening) even opsommen:
- op de leuning van een bankje zitten;
- iemand aan het schrikken brengen;
- langdurig skaten;
- ijspegels aan de buitenkant van het dak laten hangen;
- ......................
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Het artikel vermeldt dat ze nu enkel nog gasboetes gaan uitdelen, waar burgers zich aan ergeren, zoals: sluikstorten, wildplassen, lawaaihinder en hondenpoep. Ik denk dat dit inderdaad vier zaken zijn men het meest op moet controleren omdat dit overal nog wel voorvalt. Hiervoor vind ik die gasboetes wel nuttig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2015, 11:03
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik ben het eens met S*ofie. Die GAS-boetes leek mij eerder een middel om meer geld te verdienen dan iets dat de samenleving zou verbeteren. Nu ze de 'absurde' eruit laten vallen zou dat deze boetes heel wat nuttiger maken. Ik vind het zelf heel onsmakelijk als je daar bijvoorbeeld ineens een man tegen een bushokje of dergelijke ziet plassen in het midden van een straat. Het gebeurt, maar misschien dat deze boetes daar verandering in kunnen brengen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2015, 15:43
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Het komt naar mijn mening geen moment te vroeg dat er een aanpassing is gebeurd in de GAS-Boetes. Het fenomeen GAS-Boetes moet zeker aanwezig blijven in de maatschappij, maar er is eindelijk kritisch over nagedacht welke nuttig zijn voor de samenleving en de burgers en welke zeker niet. Nu krijgen de GAS-Boetes een duidelijke betekenis en kunnen zij rechtvaardig worden uitgeschreven.
De 'absurde' GAS-Boetes zorgde ervoor dat je geen burger meer kon zijn en je niet zomaar kon doen waar je 'zin' in had, zoals bijvoorbeeld een broodje eten op de trappen van een openbaar gebouw. Voor sommige mensen is dit misschien niet gepast maar ik denk wel dat we een onderscheid kunnen maken tussen overlast of boterhammen eten op een openbare plaats. Daar heeft denk ik niemand problemen mee. Altans ik niet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2015, 17:55
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Wat ik vooral frappant vind, is dat er wel GASboetes bestaan/bestonden voor het opeten van je boterhammen op een openbare plaats of het zitten op de leuning van een bank, maar niet voor het verwaarlozen van dieren.

Ik ben dan ook blij dat ze de GASboetes hebben herbekeken. Een aantal zaken waren naar mijn mening ook echt overdreven, het was inderdaad alsof er naar zaken werd gezocht om boetes op te kunnen geven (zoals aangehaald door de anderen). Ik ben ook erg blij dat er nu wel een GASboete komt voor het verwaarlozen van dieren.

Dat laatste lijkt mij ook echt iets dat nodig is aangezien het hier gaat over het welzijn van levende wezens. Dieren zouden niet verwaarloosd mogen worden door hun eigenaar. In mijn ogen is verwaarlozing zelfs een vorm van mishandeling. Mensen die het toch doen verdienen dan ook wel een straf... Zeker als je bedenkt dat het daarvoor niet beboet werd terwijl je wel een boete zou krijgen voor de meest absurde dingen.

Het is in elk geval een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.