actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2016, 10:06
Femke.P*ers Femke.P*ers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herenthout
Posts: 29
'Geef kinderen geen iPad tot ze twee jaar zijn'

'Geef kinderen geen iPad tot ze twee jaar zijn'


Kinderen zijn aangetrokken tot schermen. Maar ze blijven er best helemaal af tot ze anderhalf tot twee jaar oud zijn.

Nog voor kinderen kunnen praten en lopen, swipen ze met hun vingertjes over touchscreens. De tabletcomputers en smartphones maken deel uit van hun leven. Maar eigenlijk horen wij, volwassenen, de kinderen volledig weg te houden van digitale media tot ze anderhalf tot twee jaar oud zijn. Ook daarna moet het gebruik aan banden worden gelegd. Dat zegt de American Academy of Pediatrics in haar nieuwe richtlijn rond kinderen en hun mediagebruik.

Heel kleine kinderen leren niets van het scherm, terwijl overmatig mediagebruik het risico op overgewicht verhoogt en de slaap verstoort, zeggen de Amerikaanse experts. Als peuters vanaf anderhalf tot twee jaar digitale media beginnen te gebruiken, doen ouders dat ook best samen met hun kinderen. De kleintjes alleen voor een tablet of smartphone zetten, is dus uit den boze. Net als het gebruik van tablets om kinderen te kalmeren, tijdens maaltijden of net voor het slapengaan. Tussen twee en vijf jaar geldt een limiet van één uur schermtijd per dag voor alle media samen, dus ook tv.

'Verbod werkt niet'

Ouders moeten zichzelf niet onder druk zetten om de kinderen zo vroeg mogelijk in contact te brengen met technologie, klinkt het verder. De interfaces zijn vandaag zodanig intuïtief dat kinderen er snel mee weg zijn, ook als ze pas later, thuis of op school, ermee in aanraking komen.

In eigen land zegt ook Kind en Gezin dat ouders de schermtijd van hun jonge kinderen moeten beperken. Maar echte houvast zoals een duidelijk verbod voor kinderen jonger dan anderhalf jaar is er hier niet. ‘We gaan wel akkoord met de Amerikanen, maar zijn iets minder categoriek’, zegt Sarah Vanden Avenne, orthopedagoge bij Kind en Gezin. ‘Een verbod werkt niet, want de tablets zijn nu eenmaal overal. We geven liever aanbevelingen, zodat ouders keuzes kunnen maken op maat van hun gezin.’

bron: DS 2/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161101_02550623

mening: Ik ben het eens met wat Kind en Gezin in België zegt. Zelf heb ik een dochter van één jaar en zij mag een half uur per dag een filmpje kijken of een spelletje spelen op de tablet. Omdat het beperkt wordt en ik mezelf ook verplicht er bij te zijn, je weet nooit wat ze aanklikken, gebeurt het vaak dat dit er zelfs niet van komt. Dat ze er niets van leren denk ik niet, ze zit vaak gewoon wat te 'slaan' op het scherm, maar houten blokjes duwt ze ook gewoon omver. Een verbod zou niet veel uithalen, mensen die er nu niet bij stilstaan, gaan zich van een regel ook niets aantrekken. Volgens mij is een gezonde mentaliteit dat je voldoende variatie biedt, beweging is zeker belangrijk en de tablet is geen oppas!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2016, 11:29
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Ik ben het eens met de aanbeveling van de Amerikaanse Academie voor Pediaters (AAP) die inhoudt dat peuters jonger dan 1,5 jaar best niet in contact komen met tablets. Pas wanneer ze 2,5 à 3 jaar (= begin van de kleutertijd) lijkt me wel aanvaardbaar. In bepaalde kleuterklasjes staan immers al tablets tot hun beschikking. Daarnaast ga ik ermee akkoord dat kleuters thuis begeleid moeten worden door hun ouders. Er opent zich namelijk een nieuwe wereld voor hen, nl. de digitale wereld. Als ouder moet je je kind hier bijgevolg in wegwijs maken.

Afspraken rond schermtijd zijn naar mijn mening van primordiaal belang. Jonge kinderen zullen het gebruik van media hoogstwaarschijnlijk als "cool" ervaren en als ouder moet je je kind hierin leren bedwingen. De meeste kinderen kunnen hun tablet namelijk moeilijk 'loslaten (vb. tijdens het avondeten, net voor het slapengaan).

Daarnaast zal het "schoolse werk" naargelang het kind ouder wordt alleen maar toenemen. Ik kan me voorstellen dat ouders zich geregeld zorgen maken over het mediagebruik van hun zoon of dochter, terwijl ze misschien nog veel huiswerk hebben. Een goede mix tussen inspanning en ontspanning is naar mijn mening de boodschap ! En als het even kan, geen schermactiviteit als ontspanning, maar wel een iets actievere ontspanning (beweging). Kinderen zitten namelijk op school bijna heel de schooldag stil achter hun schoolbanken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2016, 21:05
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
'Geef kinderen geen iPad tot ze twee jaar zijn'

Ik vind het zeer verontwaardigend dat hoewel pediaters er blijven op hameren om kinderen onder de 2 jaar geen tablet te geven, veel ouders dit toch blijven doen. Ik snap het ergens wel. Op deze manier blijven de kinderen rustig bezig en moeten de ouders zich niet te veel van hun kleine spruiten aantrekken. Toch gaat dit niet voor op de ontwikkeling van het kind. Hoe kan het een fijne motoriek ontwikkelen als het alleen maar met zijn vingertje naar links of rechts kan swipen? Je kan ze toch niet uit gemakzucht een scherm onder hun neus duwen? Bovendien is het ook helemaal niet goed voor de ogen dat ze zo dicht en gefixeerd naar een scherm aan het staren zijn. Een verbod is inderdaad belachelijk, aangezien je je kind nooit helemaal kan behoeden voor de nieuwste technologische snufjes, maar we moeten het ook zeker niet aanmoedigen. Een kind moet spelen, met zijn handjes bezig zijn, en dit allemaal letterlijk met vallen en opstaan. Er is overigens een groot verschil tussen het effect van uur film kijken op de nachtrust en het effect van een uurtje ravotten. Akkoord, het zal iets moeilijker zijn om de kleine speelvogels in bed te krijgen, maar ze zullen des te beter slapen. Ik had ooit een leerkracht die geen TV of computer thuis had. Hij liet zijn kinderen nooit naar Bumpa kijken en ook een tablet kende ze niet. Hij wilde met ze buiten spelen en hen laten proeven van de natuur. In plaats van foto's op hun schermpje te zien, moesten ze de wereld zelf ontdekken. Dit is gewoonweg prachtig. Dit is hoe kinderen moeten opgroeien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.