actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2015, 09:43
Jade.p*eters Jade.p*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 30
Milieugevaar voor Zwin niet geweken: "Complexer dan gedacht

Vrachtschip Flinterstar, dat begin deze week voor de kust van Zeebrugge zonk, lekt nog steeds olie in zee. De berging van het schip is complexer dat eerst gedacht, nu blijkt dat het niet in één keer geborgen kan geworden. Provinciegouverneur Carl Decaluwé reageert boos dat hij dat nieuws via de radio moest vernemen.

Vanochtend liet de eigenaar van de Flinterstar aan de VRT weten dat het schip er erger aan toe is dan eerst gedacht. "Onze mooie Flinterstar is in een paar minuten herleid tot een wrak. De zijkant is al zeven meter naar binnen gekomen, dat is dus ongeveer tot de helft van het schip."
Geen contact


'Het wordt hoog tijd dat we concrete informatie krijgen van de bergingsfirma en de eigenaar'
West-Vlaams provinciegouverneur Carl Decaluwé

"Ik heb nog geen contact gehad met de eigenaar van de Flinterstar", reageert gouverneur Decaluwé verrast. "Ik wil die dingen graag zelf met mijn mensen vernemen in plaats van via de radio."

"Gisteren lekte er al olie in zee, maar dat is vannacht nog meer geworden", aldus Decaluwé. "Ik heb er mijn twijfels over dat de situatie onder controle is. Ik wil zo snel mogelijk op de hoogte gebracht worden van de stabiliteit van het schip en dat men het effectief gaat aanpakken."
Complexer dan gedacht
Carl Decaluwé. ©BELGA

Duidelijk is dat het niet eenvoudig wordt het schip te bergen. "Ik zit vanmiddag samen met de bergingsfirma om het samen te bekijken. Ook het crisiscomité komt samen om te kijken of we oliebestrijdingsvaartuigen moeten inzetten. Het wordt hoog tijd dat we concrete informatie krijgen van de bergingsfirma en de eigenaar."

Of er al olie aangespoeld is, weet de gouverneur nog niet. "Ik heb er voorlopig geen weet van, maar het is nog donker." Straks trekt de brandweer opnieuw naar de stranden om ze te controleren.

Ondertussen hangt het onderzoeksvliegtuig van de BMM, de Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee, opnieuw in de lucht om de olievlekken in kaart te brengen. De brandweerkorpsen en Civiele Bescherming blijven wel stand-by. Er is wel al melding gemaakt van enkele besmeurde meeuwen.

Het leek er gisteren even op dat er olie werd gevonden in het Zwin, maar dat bleek niet het geval. "Maar het slechte nieuws is dat er olie uit de Flinterstar blijft stromen, en aan een hoger tempo dan gisteren", aldus de gouverneur.
Zware olie

In de nacht van maandag op dinsdag zonk het vrachtschip Flinterstar na een aanvaring met een gastanker. De twaalf opvarenden werden gered en het vrachtschip bleek geen gevaarlijke stoffen aan boord te hebben. Wel bevatte de Flinterstar 427 ton zware olie en 125 ton dieselolie.

Bron: DM 08-10-15 (http://www.demorgen.be/wetenschap/m...dacht-a2482831/)

Eigen mening:Ik hoop dat ze de olie zo snel mogelijk opruimen, zodat de dieren geen gevaar meer lopen. Ik snap ook eigenlijk niet hoe dit had kunnen gebeuren met onze technologie dat er zo veel olie in de zee is gelopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.