actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2017, 16:53
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
1 euromaaltijden schieten tekort als antwoord op doelstellingen

Het aanbieden van maaltijden aan 1 euro aan kinderen jonger dan 12 jaar werkt niet als laagdrempelige toegangspoort naar gezinsondersteunende diensten. De projecten bereiken hun doelpubliek moeilijk en missen hun doel om gezinnen in hun geheel te bereiken, klinkt het.

Het Kinderrechtencommissariaat ging via een praktijkstudie bij 16 van de 22 goedgekeurde projecten na hoe de 1 euromaaltijden kinderarmoede bestrijden. Die maaltijden werden in het leven werden geroepen in het kader van de projectoproep 'Gezonde en betaalbare maaltijden gekoppeld aan integrale gezinsondersteuning' uit 2015.

Uit de studie blijkt dat de gezinnen de gezinsondersteunende diensten zelf waarderen, maar dat de meeste projecten moeite hebben om hun publiek te bereiken. De toegankelijkheid is niet vanzelfsprekend, en het is onduidelijk of de projecten de meest kwetsbaren bereiken.

Bovendien zijn de goedkope kindermaaltijden geen echte meerwaarde omdat alleen de kinderen één euro betalen. Dat kan een hinderpaal zijn om het gezin als geheel te bereiken, klinkt het.

Andere drempels zijn dat het aanbod niet gekend is, dat de eetplaats weinig gezinsvriendelijk is, er te weinig rekening gehouden wordt met verschillende voedingsvereisten en -voorkeuren, het gezin het risico loopt op stigmatisering, het tijdstip niet aangepast is aan gezinnen en de locatie soms moeilijk bereikbaar is.

'We concluderen dat de 1 euromaaltijden tekortschieten als antwoord op hun doelstellingen', aldus het commissariaat.

Het commissariaat beveelt dan ook aan ervoor te zorgen dat kinderen thuis genoeg gezonde voeding hebben, door te zorgen dat de inkomens hoog genoeg zijn. Via bijvoorbeeld een sociale kruidenier kunnen ze daarnaast de kosten voor voeding beperken. Kindermaaltijden en eventueel restaurantbezoek zijn een aanvullende optie.

Ook moet ingezet worden op laagdrempelige werkingen. Daarbij bewijzen eerstelijnswerkingen hun meerwaarde: brugfiguren of ontmoetingsplaatsen die vraaggericht werken, op maat en in het tempo van het gezin en op basis van een vertrouwensband. 'Door te investeren in die eerste lijn zorgen overheden dat mensen in armoede de weg vinden naar diensten die hen vooruit kunnen helpen', aldus het Kinderrechtencommissariaat.

Bron:
De Standaard 2/10/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171002_03107828

Mening:
Ik vind het concept een goed idee. Eén euro voor een maaltijd is zeker een goed begin om kinderen uit moeilijke situaties te voorzien van eten.
Zelf had ik hier echter nog niets over gehoord. Enerzijds zal dit komen omdat ik zelf niet bij de groep hoor die hierbij aangesproken dient te worden. Anderzijds denk ik dat dit komt doordat er inderdaad weinig over bekend is.
Volgens mij zou de overheid nog meer moeten inzetten op bijvoorbeeld een sociale kruidenier. Dit is voor de mensen bekender en zal zo dus ook sneller de mensen bereiken die het moet bereiken.
Ik lees in het artikel ook dat de enkel de kinderen een maaltijd voor één euro kunnen krijgen. De prijs die volwassenen betalen blijft voor mij dan ook een raadsel. Ik hoop voor hen dat deze niet te hoog ligt. Iedereen heeft namelijk recht op een gezonde, warme maaltijd iedere dag.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2017, 11:02
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Gezond en vers eten is vaak duurder dan kant-en-klare maaltijden. Het is dus een goed initiatief om kinderen verse maaltijden aan te bieden voor 1 euro. Ik kan wel begrijpen dat deze projecten het publiek moeilijk bereiken. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat de maaltijden niet in gezinsverband worden georganiseerd. Het is voor kinderen ook niet leuk om zonder hun ouders te moeten eten en het is ook geen goed idee om zoiets te organiseren en dan de ouders meer te laten betalen. Het lijkt me een beter idee om bijvoorbeeld het hele gezin een verse maaltijd aan te bieden voor een vaste prijs. Het zou ook leuk zijn moesten deze maaltijden aan huis worden geleverd of af te halen zijn. Zo kunnen de gezinnen er ook een gezellig familiemoment van maken en wordt het avondeten niet alleen puur functioneel bekeken. (eten omdat je gegeten moet hebben) De restaurantbezoeken vind ik er dan weer wat over. Er zijn heel veel gezinnen die het zich niet kunnen veroorloven om op restaurant te gaan en ik vind het dan in dit project ook geen meerwaarde geven. Beter heel veel gezinnen helpen met een verse maaltijd, dan het budget gebruiken om enkele op restaurant te kunnen laten gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.