actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2014, 22:10
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
‘Kinderen worden vergiftigd in Amerikaanse tabaksindustrie’

‘Kinderen worden vergiftigd in Amerikaanse tabaksindustrie’

In de Verenigde Staten moet men 18 zijn om sigaretten te kopen, maar kunnen kinderen wel legaal op tabaksplantages werken. Human Rights Watch (HRW) waarschuwt nu voor de schade die ze oplopen door de blootstelling aan nicotine en giftige pesticides.
Volgens Human Rights Watch werken kinderen van 12 jaar en jonger in de vier staten waar 90 procent van de Amerikaanse tabak vandaan komt: North Carolina, Kentucky, Tennessee en Virginia. De grootste tabaksproducenten, zoals Philip Morris en British American Tobacco, hebben er plantages. In een nieuw rapport geeft de organisatie een beeld van hun werkomstandigheden.

Gevaar voor gezondheid op lange termijn
Volgens de organisatie hebben de kinderen er last van braken, miselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid, allemaal symptomen die toegeschreven kunnen worden aan een accute nicotinevergiftiging. Ze zouden er ook blootgesteld worden aan zeer giftige pesticiden.

De organisatie waarschuwt voor de gevaren van die blootstelling voor de gezondheid op lange termijn, zoals de kans op kanker, aantasting van het zenuwstelsel en onvruchtbaarheid. Doordat de kinderen nog volop in hun groeiproces zitten, zijn ze bovendien nog kwetsbaarder voor giftige stoffen.

Extreme werkomstandigheden
De kinderen zouden op de tabaksplantages ook lange dagen moeten kloppen met onvoldoende pauzes en zonder dat ze vergoeding voor hun overuren. Ze werken er volgens HRW ook in extreme temperaturen, zonder schaduw, en dragen geen of onvoldoende beschermende kledij.

De organisatie vindt dat de Amerikaanse regering ook deze vorm van kinderarbeid moet verbieden. Bovendien roepen ze de tabaksproducenten op hun verantwoordelijkheid op te nemen en ervoor te zorgen dat kinderen niet langer die gevaarlijke werk moeten doen.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01105414

Eigen mening

Ik begrijp wel dat deze jongeren daar werken om, zoals wij hier een studentenjob hebben, zichzelf of hun ouders te ondersteunen. Aan de andere kant wordt er zoveel gedaan om jongeren weg van de sigaretten te houden. Hier is de leeftijd 16 jaar, daar zelfs 18. Dus het lijkt mij dat ze daar echt wel mee bezig zijn, maar deze jongeren dan wel blootstellen aan deze giftige stoffen door hier te laten werken kan dan wel? Zeker onder deze omstandigheden is het echt niet verantwoord dat jongeren zo moeten werken. Ik hoop dat ze hier effectief iets aan doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2014, 07:16
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
De tabakslobby is volgens mijn mening een goed voorbeeld van multinationals: veel geld verdienen en weinig uitgeven. Hun product is al bedenkelijk te noemen, laat staan het bericht over de productie...
Het verbaast me dat deze praktijken in de staten van Amerika gebeuren, het lijkt wel een nieuwe kinderslavernij.
Het rijmt niet dat een land dat democratie, vrijheid en de westerse filosofie hoog in het vaandel draagt, kinderarbeid toelaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2014, 11:08
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Een erg zielig artikel vind ik het. Er zijn leeftijdsgrenzen op sigaretten en alcohol met een reden. Het is niet gezond! De leeftijdsgrens voor sigaretten is 18-jaar (daar). Toch kunnen en mogen kinderen op zo'n plantage werken. Het werken op zo'n plantage is gevaarlijker dan gewoon roken. Toch mogen hier jongere kinderen werken. Waar is de link gebleven? Ik begrijp zeker dat bepaalde kinderen moeten werken voor thuis en hun ouders te ondersteunen, maar zo jong gaan werken? Kan werken vanaf 16-jaar niet zoals bij ons? Zijn we niet te hard met kinderarbeid bezig en gevaarlijke activiteiten? Kinderen in gevaarlijke zones/luchten laten werken en dan nog te weinig pauze geven. De kinderen hebben nu al klachten en wat ga het binnen enkele jaren zijn. Als roker heb ik zulke klachten nog niet. Terwijl je daar vanaf 18-jaar pas mag roken en wel kinderen in ongezonde omstandigheden dropt. Die hebben meer klachten dan de rokers waarschijnlijk. Ten eerste vind ik dat je de leeftijdsgrens dan moet verlagen, maar ook de omstandigheden waarin de kinderen moeten werken. Dit kan niet goedgekeurd worden!
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2014, 11:39
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik vind dit een verontrustend artikel. Dat kinderen werken begrijp ik wel. Hier in België werken tieners ook om een extra centje te verdienen. Dat de grens om sigaretten te kopen daar hoger ligt dan hier vind ik goed. Wat mij verontrust is dat ze geen sigaretten mogen kopen voor ze achttien jaar zijn maar ze mogen wel werken op de plantages. Als de mensen weten dat dit ongezond is en zeker voor kinderen die nog aan het ontwikkelen zijn vind ik het erg dat ze deze kinderen daar laten werken. De omstandigheden om in te werken zijn ook niet geschikt. Sommige kinderen zullen wel daar werken omdat ze dan wel aan tabak kunnen geraken. Niet alle kinderen zullen daar werken voor deze reden maar sommige sowieso wel.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2014, 12:37
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik ben het volledig eens met Arvid. Vreemd dat dergelijke wantoestanden zich voordoen in een land dat zich profileert als de waakhond over democratische waarden en constant andere landen op de vingers tikt over dit soort praktijken. Dit zou niet mogen. Men is nu juist zo hard bezig met slavernij te veroordelen door o.a. al de media aandacht die de film 12 years a slave krijgt en dan komen we zoiets te weten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2014, 13:33
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik denk dat ik hier de mening deel van de meesten. Zoals Arvid zegt is dit het perfecte voorbeeld van een multinational, de enige bedoeling is geld verdienen en op welke manier maakt jammer genoeg niet uit. Het is wel best choquerend dat deze praktijken zich voordien in een 'geciviliseerd' land als de Verenigde Staten. Ik had toch eerder verwacht dat dit hier niet het geval zou zijn. Ik hoop dan ook dat de bedrijven die betrapt worden op dergelijke praktijken uitermate hard gestraft worden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th May 2014, 14:00
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Je moet je natuurlijk de vraag stellen waarom deze activiteiten zich voordoen in de Verenigde Staten. Enerzijds moet de huidige maatschappij, net als de voorgaande, een zekere zondebok hebben. Vroeger waren het slaven, dan goedkope arbeiders, en nu is het moderne slavernij met kinderarbeid.

Anderzijds komt de hypocriete houding van de VS nu echt naar boven. Ze veroordelen kinderarbeid in andere landen, terwijl zij dit zelf doen. Wie is in fout? De President, het congres of de tabaksindustrie.. ?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th May 2014, 14:10
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
‘Kinderen worden vergiftigd in Amerikaanse tabaksindustrie’

Ik begrijp dat deze jongeren ook op zoek zijn naar een job om een centje bij te verdienen. Maar dat zij in zulke omstandigheden mogen werken, begrijp ik niet. Wordt hier dan geen controle op uitgevoerd? Men mag als student toch niet overal te werk gesteld worden? Het is terecht van de Human Rights Watch om dit af te schilderen als kinderarbeid. Op zo'n plantage zou niemand mogen werken tenzij men iets aan de omstandigheden verandert.

Ook stel ik me vragen bij de leeftijd van deze jongeren. Is het zo dat men in Amerika op 12jarige leeftijd al mag werken?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.