actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2014, 14:32
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Meer dan 520 Morsi-aanhangers ter dood veroordeeld

Een Egyptische rechtbank van eerste aanleg heeft 529 aanhangers van de afgezette president Mohamed Morsi van de Moslimbroederschap ter dood veroordeeld. Zeventien Morsi-aanhangers zijn vrijgesproken. Ze zijn veroordeeld voor hun deelname aan gewelddadige protesten. Slechts 153 van de veroordeelden zijn opgepakt, de anderen zijn op de vlucht.
Sinds Morsi op 3 juli 2013 van de macht is verdreven, zijn 1.400 aanhangers gedood tijdens de repressie en duizenden opgepakt. De groep veroordeelden maakt deel uit van een groter proces tegen meer dan 1.200 Morsi-aanhangers, voor het geweld in augustus in het gouvernement Minya, op 250 kilometer ten zuiden van Caïro. Het gaat om het grootste proces in de geschiedenis van het land.

Dinsdag moeten 700 anderen voor de rechter verschijnen, onder wie verschillende leiders van de Moslimbroeders. Het is niet duidelijk of dan ook het vonnis valt. Ook bij hen zijn de meesten nog op de vlucht.

De veroordeling is nog niet definitief. De veroordeelden kunnen nog allemaal in beroep gaan tegen het vonnis.

Morsi was de eerste democratisch verkozen president van Egypte. Hij werd van de macht verdreven door het leger na massale protesten tegen zijn één jaar durende heerschappij. Sinds december duidt de regering, die de steun van het leger heeft, de Moslimbroederschap aan als een terroristische organisatie.

Bron: De Standaard

Ik weet niet wat de bedoeling is van deze zet vanuit Egypte. Misschien wil men een krachtig signaal stellen tegen extremisten, die de Moslimbroeders toch wel waren. Wat wel te besluiten valt is dat de machtsgreep van de Moslimbroeders compleet mislukt is. Ik denk dat dit signaal echt wel heel krachtig is, en dan andere leden van de groepering uit voorzorg ook zullen vluchten. Voor Egypte en zijn bevolking is het goed dat deze groepering waarschijnlijk nooit nog de macht zal proberen te grijpen. Hopelijk is Egypte op weg naar een democratie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2014, 09:13
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Ik begrijp dat men gestraft moet worden, maar ik vind het ergens een beetje lachwekkend dat men ineens zoveel mensen kan veroordelen tot de doodstraf. Alez, begrijp me zeker niet verkeerd. Extremisten/terroristen verdienen dat echt, maar dat zijn toch ook alleen maar dingen dat je in zo'n landen kan meemaken. Ik hoop dat de rust in Egypte kan terugkeren. Dit zou bijvoorbeeld het toerisme terug ten goede komen, want na zoveel ruzie en geweld, zal het land wel een economische opflakkering nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.