actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2013, 19:05
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Daklozen geronseld voor schoonmaak Fukushima

Voor de schoonmaakoperatie rond de kerncentrale Fukushima I worden in Japan daklozen geronseld. Zij doen het werk soms zelfs zonder dat zij er iets aan overhouden. Dat blijkt uit een onderzoek van Reuters.

Volgens het persbureau is er maar weinig toezicht op de schoonmaakoperatie, waarmee 35 miljard dollar is gemoeid. Een wirwar van bedrijven houdt zich ermee bezig. Zo kan het gebeuren dat daklozen worden geronseld om aan zeer slechte voorwaarden de radioactieve rommel op te ruimen.

Misdadigers hebben zelfs 'zwarte uitzendbureaus' opgezet die illegaal medewerkers aanleveren voor de ontsmettingsoperaties. Een ronselaar vertelt aan Reuters dat hij dakloze mannen 'verzamelde' in het station van de stad Sendai.

De mannen werden te werk gesteld in Fukushima-stad. Daar moesten ze besmette aarde en rommel opruimen. Hun loon werd afgeroomd door tussenpersonen en van wat er overbleef moesten ze betalen voor voedsel en onderdak. Zo hielden ze nauwelijks iets over, of belandden ze zelfs in de schulden.

"Ik stel geen vragen. Dat is mijn werk niet", aldus ronselaar Seiji Sasa. "Ik stuur ze en krijg daar geld voor. Ik hou me niet mee bezig met wat er daarna gebeurt." Sasa werd in november gearresteerd. Hij werkte voor een gangster van het misdaadsyndicaat Inagawa-kai. Die huisvestte de arbeiders in krappe slaapzalen en 'verdiende' iedere maand duizenden dollars aan het loon dat eigenlijk voor de werkers was bestemd.

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Triest om zoiets te lezen. De mens ziet toch werkelijk in alles geld hé. Ongelooflijk. De ramp was op zich al verschrikkelijk. Veel mensen hebben afgezien en dragen nu nog steeds de gevolgen. Dat er dan nu ook nog eens mensen, op een totaal foute manier, geld willen verdienen aan heel dit gebeuren, vind ik echt schandalig. Daklozen van de straten plukken, ze waarschijnlijk met heel wat loze en dubbelzinnige beloftes verleiden en ze vervolgens uit buiten tot en met. Die mensen zitten in de miserie, en nu worden ze nog eens even extra kopje onder geduwd. Het is te hopen dat er iets wordt gedaan om die praktijken aan banden te leggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 22:03
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik krijg letterlijk rillingen door dit te lezen. Dit is pure horror. Fukushima is vervuild en radioactief. Dat men mensen gaat inzetten, zonder degelijke bescherming, om de radioactieve rommel op te ruimen is verschrikkelijk. Het feit dat het dakloze mensen zijn, maken de feiten nog erger. Deze mensen hebben geen andere keuze en zien geen andere uitweg meer. Ze worden misbruikt en uitgebuit. Gelukkig hebben ze een ronselaar kunnen arresteren. Zo is er toch al één persoon minder om zulke daden te kunnen verrichten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 10:48
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Zolang de Japanse overheid niet concreet en effectief handelt in de kernramp zullen dergelijke toestanden zich blijven voordoen. Wekelijks horen we berichten dat het lek in de kernreactor er nog steeds is en regelmatig krijgen we te horen dat er weeral zoveel ton radioactief afval in zee is terechtgekomen.
Een kernramp los je niet in korte tijd op, maar zonder adequaat te handelen komt er helemaal geen oplossing en blijft de reactor lekken. Zolang het lek blijft zal Japan arbeiders nodig hebben en zolang er arbeiders nodig hebben voor een kernramp zal dit werk aan de allerarmsten worden toebedeeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.