actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2017, 13:56
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Straatschoffie is nu stukadoor

Van kansarme jongens veranderden Rahim, Ali en Imad in hardwerkende stukadoors. Mét, sinds gisteren, een mbo-diploma niveau 2 op zak. De ‘voormalig straatschoffies’ uit Moerwijk zijn de eersten die het met praktijkonderwijs zo ver schoppen.


Een beetje verlegen door alle mooie woorden nemen Rahim (18), Ali (18) en Imad (17) vrijdagochtend hun certificaten in ontvangst. ,,Een paar jaar geleden wist ik amper wat stukadoren was”, vertelt Ali. Inmiddels is de stukadoorsschool van de gebroeders Traub, aan de Zijpendalstraat in Den Haag, zijn tweede thuis. ,"Ik heb van Peet en Michel het vak geleerd en verdien er nu zelfs mijn geld mee.” Trots: "Sinds kort heb ik een baan bij een onderhoudsbedrijf.”


Als je vier dagen per week bezig bent met stuken, stuken, stuken en nog eens stuken, krijg je het vanzelf onder de knie, weet ook Imad. "Of ik werken leuk vind? Niet per se, maar ik wil wél geld verdienen. Hopelijk rijd ik over tien jaar in een dikke Mercedes.” Lachend: "Gekocht van wit geld, uiteraard.”

Vanuit het praktijkonderwijs worden jaarlijks tientallen jongens als Ali en Imad door praktijkscholen bij Traub Stuc geplaatst. Ze komen uit een slecht milieu, werken in de criminaliteit, hebben een leerachterstand, gedragsproblemen en zijn vaak elders van school getrapt.

"Bij ons krijgen ze een tweede of zelfs derde kans”, zegt Michel Traub. "Met geduld en aandacht, maar ook veel regels, leiden we ze op. Soms staat een jongen na vijf dagen een volledige muur te stukadoren, een andere keer duurt het drie maanden.”

Voor het eerst hebben nu drie van ‘zijn jongens’ een mbo-traject op niveau 2 afgelegd én afgesloten met een examen. ,,In samenwerking met de stukadoorsbranche en praktijkschool De Einder hebben wij dat traject, dat nog niet bestond, samengesteld”, legt Traub uit. "Ik dacht ‘laat die gasten het gewoon proberen, dan zien we wel hoe ver ze komen.’ En verdomd: alle drie de jongens hebben hun examen gehaald. Fantastisch.”

Als het aan directeur Aad van Loenen van praktijkschool De Einder ligt, worden veel meer kansarme jongeren opgeleid voor een baan in de bouw. "Daar is heel veel inspanning, geld én vertrouwen voor nodig”, weet hij. "Maar je helpt er de jongens én de samenleving mee. In Nederland is een tekort van 40.000 bouwvakkers, waarvan 1.800 stukadoors. Elke euro die je nu niet uitgeeft aan passend onderwijs voor deze jongens, kun je later zeven keer uitgegeven aan politie en gevangenissen. Dat moet de politiek niet willen.”

Bron: Het Laatste Nieuws Topics - 5/11/2017
https://www.topics.be/straatschoffi...xt=mijn-nieuws/

Eigen mening:
Ik vind dit een prachtig initiatief en ben erg blij dat dit onderwerp onder de aandacht komt. De cijfers spreken voor zich: een tekort van 40.000 bouwvakkers, en dat terwijl de gevangenissen inmiddels uitpuilen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet van mening dat alle gevangenen gemotiveerd zijn om in de bouw te gaan werken. Maar ik ben ervan overtuigd dat heel veel van de jongens die probleemgedrag veroorzaken en geen 2de of 3de kans krijgen in een "normale" school, wél geknipt zijn om in de bouw aan de slag te gaan. Voor hen is gewoon extra aandacht en de nodige structuur nodig. Die aandacht en kansen ontbreken vaak in hun middelbare loopbaan, waardoor ze (zonder diploma en opleiding) in de criminaliteit belanden. Zo creëert men momenteel een cultuur van kansarmoede, die enkel maar in een neerwaardse spiraal werkt. Ik ben blij dat deze school en vooral dit bedrijf veel jongeren die extra kans nog wel geeft en tracht hen een vak te leren. Dat men hier officiële certificaten als een diploma aan koppelt, werkt zeker en vast motiverend. Het belangrijkste is dat deze jongeren leren omgaan met regels en ze leren respecteren. Zo worden ze voorbereid voor de arbeidsmarkt en blijven ze uit de criminaliteit. Met de nodige structuur krijgen de jongeren dus wél voldoende opleiding én opvoeding mee, zodat ze gevormd worden voor zowel de arbeidsmarkt als de maatschappij. We missen op dat gebied momenteel nog veel te veel kansen. Ik vind dat dit project extra aandacht mag krijgen, zodat het hopelijk verder wordt uitgebreid naar andere richtingen binnen het BSO.

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 5th November 2017 om 17:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.