actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2015, 11:04
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
SP.A-voorzitter Crombez haalt uit naar N-VA: ‘platte, rech

SP.A-voorzitter Crombez haalt uit naar N-VA: ‘platte, rechtse praat’

John Crombez, de voorzitter van SP.A, haalt zwaar uit naar N-VA en Bart De Wever. ‘Vandaag herken ik die partij niet meer. Wat ze nu verkondigt, is gewoon platte rechtse praat’, zegt Crombez in een interview met De Zondag. Tegelijk vergelijkt bij partijvoorzitter Bart De Wever met de ceo van een bank. ‘Die denken ook alleen maar aan een hogere beurskoers in het volgende kwartaal.’

John Crombez is ondertussen drie maanden voorzitter van oppositiepartij SP.A. Hij heeft tijdens de zomer de partijwerking gereorganiseerd, en nu wil hij gaan wegen op het publiek debat, zegt hij in De Zondag.

Want Crombez is bezorgd over de toename van mensen die niet meer rondkomen, zegt hij.

‘Daarover krijg ik de meeste vragen voor een gesprek. Het zijn ook vooral die mensen die de maatregelen van deze regering voelen. Water is duurder geworden, elektriciteit ook. Men doet daar smalletjes over, maar dat zijn essentiële dingen.’

‘Onrust aanwakkeren’

Tegelijkertijd gaat veel geld naar de opvang van vluchtelingen. Dat veroorzaakt ongerustheid bij veel mensen. Crombez zegt de houding van de meerderheid niet te begrijpen. ‘In normale omstandigheden heb je dan een meerderheid die rust brengt en oplossingen naar voren schuift. Nu gebeurt net het omgekeerde. Sommige leden van de meerderheid voelen blijkbaar de nood om de onrust aan te wakkeren.’

‘Onhaalbare pistes’

‘Bart De Wever doet me denken aan een ceo van een bank’, vervolgt Crombez. ‘Die denken ook alleen aan een hogere beurskoers in het volgende kwartaal, maar niet aan de gevolgen daarvan binnen een jaar. Dat de wereld door hun maatregelen ontploft, interesseert hen niet. De Wever lanceert de ene na de andere onhaalbare piste, maar ik heb nog geen enkele realistische oplossing gehoord.’

‘Ik herken die partij niet’

Daarom schrikt Crombez niet van de harde taal die N-VA hanteert. ‘Het is perfide wat die partij doet. Mensen hebben vandaag een houvast nodig, maar ze krijgen het tegenovergestelde.’ Hij ziet zijn SP.A dan ook niet in een regering stappen met deze N-VA. ‘Zoals ze nu is niet. Daar ben ik duidelijk in. Vandaag herken ik die partij niet meer. Wat ze nu verkondigt, is gewoon platte, rechtse praat.’

Bron: De Standaard, 27/09/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150927_01888947

Eigen mening: Achter elke statement van een politieker schuilt er hoogstwaarschijnlijk een beetje propaganda. Zelfs door alleen maar op te komen voor je eigen partij oordeel je net iets beter over die partij dan over een andere. Daarom denk ik toch twee keer na over berichten zoals die van Crombez. De uitspraken die De Wever doet zullen niet overeenstemmen met een centrumlinkse partij. Of deze uitspraken dan per se plat zijn stel ik in vraag. De regering moet besparen. Wanneer dit de portefeuille raakt van de burger, dan krijgt de regering natuurlijk de schuld. Maar wie of wat is de oorzaak dat deze besparingen nodig zijn? Dat ligt ergens in een verleden waar velen niet aan terugdenken. Als de huidige regering het inderdaad zo slecht doet zoals het hier beschreven wordt, dan zal dat duidelijk gemaakt worden tijdens de volgende verkiezingen. Alleen denk ik dat het even moeilijk zou worden voor een SP.A om uit de 'crisis' te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.