actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th June 2015, 20:30
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Volledig verbod op onverdoofd slachten

Gaia: ‘Volledig verbod op onverdoofd slachten is topprioriteit’

Het overgrote deel van de Vlamingen stemt in met Gaia’s prioriteiten rond dierenwelzijn voor de legislatuur van 2014 tot 2019. Bovendien achten Vlamingen het beleidsdomein Dierenwelzijn belangrijker dan bijvoorbeeld Cultuur, Jeugd, Landbouw, Inburgering en Toerisme. Dat blijkt uit een peiling die dinsdag werd voorgesteld in aanwezigheid van verschillende parlementsleden.
‘We roepen het parlement en de Commissie Dierenwelzijn op om met deze resultaten aan de slag te gaan en de minister van Dierenwelzijn te steunen in zijn beleidsvoornemens’, aldus Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch.
Uit de peiling door het onderzoeksbureau Ipsos bij 1.000 Vlamingen blijkt onder meer dat bijna 9 op de 10 Vlamingen voorstander zijn van een verbod op onverdoofd ritueel slachten. Bovendien gaat 58 procent helemaal akkoord met een verbod op het kweken van pelsdieren voor bont, terwijl 26 procent enigszins akkoord gaat. Met een verbod op het dwangvoederen van eenden voor foie gras, gaat 84 procent enigszins of helemaal akkoord.
‘Uit deze peiling blijkt dat onze prioritaire objectieven voor deze legislatuur zeer breed gedragen worden door de Vlamingen’, aldus Vandenbosch. ‘Wat een kwarteeuw geleden nog als radicaal of extreem gepercipieerd kon worden, is nu mainstream.’
De dierenrechtenorganisatie benadrukt dat een volledig verbod op onverdoofd slachten voor de Vlamingen een topprioriteit is. ‘Het recente verbod op onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren tijdens het offerfeest is een eerste stap in de goeie richting. Wij vragen echter een wettelijk verplichte verdoving bij alle rituele slachtingen, ook in de erkende slachthuizen.’
‘Dierenwelzijn erg belangrijk’
Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) is niet verrast met het belang dat de Vlamingen aan dierenwelzijn hechten. ‘Ik wil een duidelijk signaal geven dat dierenwelzijn zowel op Vlaams als op lokaal niveau erg belangrijk is’, aldus Weyts, die erop wijst dat steeds meer lokale besturen een schepen van Dierenwelzijn aanduiden of een dierenwelzijnsbeleid uitstippelen. ‘Daarenboven hoop ik dat de Vlaming praxis verbindt aan zijn opinie.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150609_01722415
Datum: 09/06/2015 om 17u00


Mening

Persoonlijk ben ik het volledig eens met het artikel. Het welzijn van dieren is iets dat leeft onder de mensen. Onverdoofd slachten is gewoonweg gruwelijk! Deze dieren kennen pijn in de laatste momenten van hun leven, er is geen enkel dier dat op deze manier aan zijn eind wilt komen! Ik vind het verschrikkelijk dat dit nog steeds gebeurt in sommige slachthuizen. Hebben deze mensen dan helemaal geen gevoel van dierenliefde? Ik begrijp dat slagers harder zijn, omdat ze continu met vlees bezig zijn en weten (zoals iedereen) dat vlees altijd afkomstig is van een levend wezen. Het is een beroep als een ander, maar ik vind dat ook slagers het respect moeten hebben om de dieren te verdoven. Ik zou persoonlijk gerust meer willen betalen voor een dier dat niet onnodig moest lijden voor zijn dood (maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat dit effectief zo is, want mensen iets wijsmaken is iets dat jammer genoeg erg vaak gebeurt). Daarom vind ik het ook noodzakelijk dat hier omtrent controles komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.