actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2011, 21:02
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Rome heft voortaan toeristenbelasting

Toeristen die in Rome verblijven, zullen voortaan een belasting moeten betalen om de lege stadskas opnieuw te vullen. Dat heeft de burgemeester, Gianni Alemanno, beslist. De taks zou tot 3 euro bedragen. Jaarlijks bezoeken zowat tien miljoen mensen de Eeuwige Stad.

Mensen die in een luxehotel logeren, zullen 3 euro per nacht per persoon betalen. Toeristen die verblijven in een driesterrenhotel, zullen 2 euro taks moeten neertellen.

Terwijl de stad Rome hoopt dat de maatregel winstgevend zal zijn, zijn veel hoteluitbaters daar niet zo zeker van. "Dat is veel te veel", vindt een medewerker van "Hotel Pacific", in de buurt van het Vaticaan. De belasting zou toeristen kunnen afschrikken, luidt het.

Naast de toeristenbelasting komt er eveneens een verhoging van de toegangsprijzen voor musea en monumenten voor al wie niet in Rome woont. Het gaat gemiddeld om 1 euro per ticket. Ook voor rondleidingen door de stad met de bus en voor boottochten op de Tiber moeten toeristen voortaan meer betalen. (belga/mvdb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisn...belasting.dhtml

Ik denk dat het inderdaad toeristen gaat afschrikken. Reizen is sowieso al duur en als men nu nog eens belasting moet betalen om te verblijven in een land. Het is ook niet eerlijk om mensen die in een luxehotel verblijven meer aan te rekenen. Dan zouden ze beter een vast bedrag voor iedereen vragen. Ze willen meer geld voor de stadskas hebben maar ze gaan wel alle toegangsprijzen van toeristische plaatsen verhogen. Dit lijkt me niet echt logisch, ze zouden het beter een euro goedkoper maken dan zouden er veel meer mensen komen. Of speciale acties doen, dit trekt meer toeristen dan prijzen verhogen en belasting vragen.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th January 2011, 14:01
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Ik denk niet dat de toeristenbelasting veel invloed gaat hebben op het aantal toeristen dat de stad bezoekt. Uiteindelijk is reizen alleen al voor mensen die het zich kunnen veroorloven, die het met andere woorden breed genoeg hebben om zich een bepaalde luxe te veroorloven. Mensen die kiezen om te overnachten in een drie- of viersterrenhotel zullen niet malen om 3 euro meer of minder. En eens je dan toch in die stad bent, ga je ook niet in je hotel blijven omdat de museumbezoeken een euro duurder zijn geworden. Het is wel één van de gemakkelijkere manieren om je stadskas te spijzen, maar het blijft hun keuze. En ze zullen de pro's en contra's ook wel afgewogen hebben om tot dit besluit te komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th January 2011, 22:28
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik ben het eens met Jennifer dat de Roomse burgemeester hiermee geen goede beslissing gemaakt heeft. Reizen is al duur en als je die 3euro per nacht en 1euro per toeristenattractie méér erbij telt, kom je op het einde van de reis vele duurder uit dan voorheen.
Ik weet niet zeker of Rome minder toeristen zal tellen, omdat misschien iedereen geen weet heeft van deze prijsverhogingen. Voor deze mensen geldt een negatieve verrassing op het einde van de rit. Als blijkt dat door deze belastingen toeristen afgeschrikt worden, krijgt Rome minder geld in de kas in plaats van meer en dat zou natuurlijk pas een lachertje zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th January 2011, 09:50
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik ben het eens met Bo. Ik geloof niet dat het extra geld toeristen gaat afschrikken. Als men Rome wilt zien, gaan die twee of drie euro's per nacht echt het verschil niet maken. Je zal dat ook niet voelen wanneer je alle reiskosten samen optelt. En als je het toch te duur vindt, kan je altijd een goedkoper hotel boeken, besparen op vervoer, eten,... Dan heb je die extra euro's per nacht er zo uit. Hotelprijzen nemen trouwens jaar op jaar toe (bekijk de toeristische informatiebrochures maar), en dat zelfs zonder extra belastingen. Dan klaagt toch ook niemand over die extra kost. Ik ben ervan overtuigd dat eenmaal die belastingen zijn ingevoerd er geen haan meer naar zal kraaien.
€1 per attractie meer betalen vind ik wel veel, al zal je ook dat niet echt voelen.
Bovendien is het toch ook logisch dat je belastingen betaalt waar je op reis gaat?! Je gebruikt toch ook de Romeinse infrastructuur en dergelijke. En ik vind het niet meer dan normaal dat de gebruiker mee betaalt.

Laatst aangepast door Hanne Jansen : 6th January 2011 om 09:59.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th January 2011, 16:16
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Het is inderdaad een gemakkelijke manier om de stadskas vlug aan te dikken. Ik denk ook dat het de toeristen die Rome echt willen zien en bezoeken, niet afschrikt. Wel vind ik dat de toeristenbelasting voor iedereen gelijk moet zijn, een toerist is een toerist. Het is wel niet leuk dat ook de toegangsprijzen voor musea en andere bezienswaardigheden stijgen. Als je op reis gaat naar Rome, dan veronderstel ik dat het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk monumenten en musea bezoekt. Je gaat toch niet naar Rome om alleen maar te winkelen of om terrasjes te doen (oké, dat komt er ook bij). Door de verhoging van de toegangsprijzen kan het misschien wel zijn dat de toeristen meer of beter gaan selecteren welke musea en monumenten ze echt een bezoekje waard vinden. Op zich lijkt 2 of 3 euro per nacht en gemiddeld 1 euro per toegangsticket niet veel, maar als je met een gezin van 4 personen naar Rome gaat, dan stijgen de reiskosten al flink!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th January 2011, 21:22
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Reply

Ik vind niet dat reizen enkel is voor mensen 'die het breed kunnen laten hangen'. Wij zijn thuis maar een gewoon gezin en mijn ouders houden van reizen en ze gaan liever eens op reis dan een nieuwe auto of weet ik veel wat te kopen en het is niet dat wij super rijk zijn. Er zijn nu eenmaal mensen die graag reizen en dan ben ik er zeker van dat die mensen of toch een groot deel van die mensen zo goedkoop mogelijk willen reizen. Het is niet omdat je op reis gaat dat je dan met je geld gaat smijten.


Citaat:
Orgineel gepost door Bo.Alpaerts
Ik denk niet dat de toeristenbelasting veel invloed gaat hebben op het aantal toeristen dat de stad bezoekt. Uiteindelijk is reizen alleen al voor mensen die het zich kunnen veroorloven, die het met andere woorden breed genoeg hebben om zich een bepaalde luxe te veroorloven. Mensen die kiezen om te overnachten in een drie- of viersterrenhotel zullen niet malen om 3 euro meer of minder. En eens je dan toch in die stad bent, ga je ook niet in je hotel blijven omdat de museumbezoeken een euro duurder zijn geworden. Het is wel één van de gemakkelijkere manieren om je stadskas te spijzen, maar het blijft hun keuze. En ze zullen de pro's en contra's ook wel afgewogen hebben om tot dit besluit te komen.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd January 2011, 19:48
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Ik denk dat dit niet echt het slimste is wat je kan doen in deze tijden. Een toeristenbelasting zou de toeristen wel eens kunnen afschrikken. De belasting bedraagt misschien een klein bedrag, maar als je dit vermenigvuldigt met bv. een verblijf van 2 weken ben je toch wel weer wat kwijt. En niet iedereen kan zich dit permitteren. Dan denk ik bijvoorbeeld aan laatstejaars die een schoolreis maken naar Italië. Ik snap dat de burgemeester de stadskas wil vullen, maar doe dit dan op goedkopere manieren, zoals Jennifer al aanhaalde. Verlaag toegangsprijzen i.p.v. ze te verhogen, biedt aantrekkelijke acties voor toeristen aan. Kortom, promoot de stad. Dit zal veel meer effect hebben op de stadskas dan het verhogen van prijzen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th January 2011, 15:51
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Persoonlijk denk ik ook dat 3 euro per nacht wel veel is, zeker als je daar de verhoging van de toegangsprijzen voor de toeristische gebouwen gaat optellen. Echter de toegangsprijzen verlagen is volgens mij ook geen oplossing. Er gaan niet meer mensen naar Rome op reis gaan omdat ze één euro minder moeten betalen voor musea. Reizen blijft nog altijd duur en is enkel voor degene die het zich kunnen veroorloven. Een betere oplossing is volgens mij inderdaad het promoten van de stad. Echter Rome is al een zeer bekende toeristische stad dus misschien biedt ook dit geen oplossing. Het is dan ook een zeer moeilijke problematiek waar je niet op één, twee, drie een oplossing voor vindt.

Laatst aangepast door hannes.corten : 26th January 2011 om 17:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.