actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2012, 16:29
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Verlamde vrouw bestuurt hand met haar hersenen

Wetenschappers hebben een nieuw type ‘robotarm' ontwikkeld die door de hersenen kan worden bestuurd. De prothese werd met succes aangebracht bij een 52-jarige vrouw die vanaf de hals verlamd is. Dat melden de Amerikaanse wetenschappers in het Britse medisch tijdschrift ‘The Lancet'.

Het onderzoek vormt een vooruitgang in de ontwikkeling van protheses van ledematen die met hersenimpulsen kunnen worden gecontroleerd en die op een dag zouden kunnen worden gebruikt voor verlamde patiënten en patiënten met geamputeerde ledematen, aldus de wetenschappers.

Het onderzoeksteam van de universiteit van Pittsburgh (in de Amerikaanse staat Pennsylvania) plantte in het motorisch centrum van de hersenen van de vrouw twee netwerken van micro-elektroden in. Die werden verbonden met een kunstarm, waarvan de arm, de hand en de vingers kunnen bewegen. De elektroden zetten de hersenimpulsen om in code die de prothese doet bewegen.

Drie maanden trainen

Al na twee dagen kon de vrouw de kunstarm in beweging brengen. Na een training van meer dan drie maanden slaagde ze erin meer dan 90 procent van de opgelegde taken succesvol te volbrengen. Haar bewegingen worden steeds sneller en efficiënter. Er traden geen bijwerkingen op.

Volgens de wetenschappers onderscheidt hun ontwikkeling zich door een nieuwe techniek om de hersenimpulsen om te zetten. Die zou veel meer aansluiten bij de natuurlijke wijze waarop hersenen ledematen aansturen.

De volgende stap is om ook sensorimpulsen van de prothese naar de mens te laten gaan, luidt het in ‘The Lancet'.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121217_00404644

Eigen mening:
Wederom gaat de wetenschap erop vooruit. Ik kan dit alleen maar aanmoedigen en ik voel alleen maar vreugde voor mensen met een verlamming of mensen wiens arm(en) geamputeerd moest(en) worden. Deze nieuwe doorbraak kan voor veel mensen het leven veranderen. Ze kunnen terug dingen doen die ze al lang niet meer konden uitvoeren. Toch heb ik wel mijn bedenkingen hierbij. Stel dat de electronica in deze hand kapot gaat of dat er iets misgaat en de persoon kan deze hand niet meer gebruiken? Wordt die dan ook meteen vervangen of niet? Kan dit geen slechte gevolgen hebben voor hun hersenen aangezien de hand in verbinding staat met de hersenen? Buiten mijn argwaan ten opzichte van de electronica ben ik toch zeer blij met deze vooruitgang.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.