actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2017, 12:53
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Vrouwen mogen volgend jaar autorijden in Saudi-Arabië

Vrouwen mogen volgend jaar autorijden in Saudi-Arabië

De koning van Saudi-Arabië, Salman bin Abdoel Aziz al-Saoed, heeft een decreet uitgevaardigd waardoor vrouwen voortaan met de auto mogen rijden in het land. Dat melden staatsmedia. Saudi-Arabië is het laatste land ter wereld waar dergelijk verbod geldt.
Volgens nieuwsagentschap SPA wordt het decreet van kracht in juni 2018. Saudi-Arabië kreeg wereldwijd veel kritiek, omdat het als enige land ter wereld een verbod had voor vrouwen achter het stuur. Saudische vrouwen moeten er ook lange kledij en een hoofddoek dragen en een mannelijke voogd hebben voor alle administratieve taken.

Koning Salman heeft bevolen dat een raad moet samenkomen om zich binnen de dertig dagen uit te spreken over het decreet. Concreet moeten vrouwen in juni 2018 met de wagen mogen rijden. De wet moet wel de islamitische wetgeving, de sharia, volgen.

Vision 2030

Het koninkrijk probeert vrouwen meer te betrekken in het openbare leven. Zaterdag werden vrouwen er voor het eerst toegelaten in een stadion om de 87ste verjaardag van het olierijke koninkrijk te vieren.

De verschillende evenementen passen in het groter plan van de regering om de Saudische economie minder afhankelijk te maken van de olie-inkomsten. Het plan, Vision 2030 gedoopt, moet er onder meer voor zorgen dat er jobs aangeboord worden in nieuwe sectoren waarin jongeren kunnen worden tewerkgesteld.

Naast jobs moet er ook meer vertier zijn. Daarom legt het Vision-plan meer de nadruk op sport, entertainment en vrouwenrechten. Al is vooral de religieuze elite in het soennitische, Wahabistische land niet opgezet met deze kentering.

Bron:
De Standaard, Dinsdag 26 september, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170926_03097011

Mening:
Om heel eerlijk te zijn, wist ik niet dat vrouwen niet met de auto mogen rijden in Saudi-Arabië. Vandaar dat dit artikel mijn aandacht trok. Ik vind het niet meer dan normaal dat het land een decreet invoert om zo meer de nadruk te leggen op vrouwenrechten. Ik begrijp dat het land nog steeds hun geloof en godsdienst willen volgen en daar heb ik ook zeker en vast begrip voor, maar het is zeker geen slecht idee om de vrouwen meer te betrekken in het openbare leven. Ik begrijp dat er opstand en kritiek is van andere landen, omdat Saudi-Arabië nog het enige land is over de hele wereld waar vrouwen niet ten volle worden betrokken bij de openbare wereld. Zo lees ik ook dat vrouwen voor elke administratieve taak een mannelijke voogd moeten hebben om zo dingen te kunnen/mogen regelen. Dit vind ik er een beetje over gaan. Ik ben zeker voor meer vrouwenrechten in het land. Ik kan me ook voorstellen dat het als vrouw enorm vervelend is om zelfstandig te zijn en te kunnen deelnemen aan de wereld. Waar ik nu ook mee zit is dat wanneer dit decreet wordt goedgekeurd, waarschijnlijk alle vrouwen eerst nog een rijbewijs moeten halen. Wat maakt dat het nog langer zal duren voor de vrouwen en wat opnieuw veel geld zal kosten. Ik zou het ook begrijpen, moesten er vrouwen zijn die er voor blijven kiezen om niet met de auto te rijden en nog steeds een mannelijke voogd aan te stellen voor administratieve taken, omdat ze dit zo gewend zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2017, 10:22
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Koning Salman van Saudi-Arabië laat zien dat zulke landen ook aan de toekomst denken. Toen ik het nieuws hoorde, dacht ik eerlijk gezegd dat het een grap was. Een land als Saudi-Arabië is normaal gezien tot in de wortel van het systeem vrouwonvriendelijk. Ze houden geen rekening met de behoeften en gevoelens van vrouwen. Dit nieuws vind ik super positief omdat het toch blijkt dat S-A moeite doet om zich aan te passen. De komende jaren zal er nog veel gesproken worden over deze beslissing van koning Salman. Ik kan mij niet inbeelden dat mannen van S-A allemaal achter deze beslissing staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.