actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2017, 12:53
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Ruim derde van Belgische broedvogels bedreigd

Meer dan een derde van alle Belgische broedvogels zijn op Europese schaal bedreigd. Vooral weide- en akkervogels zitten in slechte papieren. Dat blijkt uit een uitgebreid rapport van Birdlife International, waarover Natuurpunt bericht.

"Er zijn 184 broedvogelsoorten in België", verduidelijkt Gerald Driessens van Natuurpunt. "62 daarvan zijn 'Species of European Conservation Concern'. Dat betekent dat hun populatiegrootte in heel Europa onrustwekkend klein is. Voor 24 van die soorten wordt de laatste jaren ook nog eens een duidelijke achteruitgang gesignaleerd in ons land."

Duidelijke verliezers zijn weide- en akkervogels. "Vooral door de intensivering van de landbouw verliezen ze broedgebied en voedsel. In Vlaanderen zijn de populaties van de kievit en de patrijs op die manier gekelderd. Ook de zomertortel, een duivensoort die het moet hebben van houtkanten in landbouwgebied, doet het zo slecht dat hij in België met uitsterven bedreigd is."

Goed beleid doet wonderen

Het rapport toont wel aan dat gerichte inspanningen om leefgebieden te herstellen, succes boeken. Verschillende rietvogels, zoals de roerdomp, laten een positieve trend optekenen. Natuurpunt wijst erop dat in het kader van het Sigmaplan de afgelopen jaren 1.500 ha drasland en rietvelden hersteld werden. Ook bij heidevogels, die het slecht doen over heel Europa, suggereren de cijfers dat hun val in België gestopt is.

Een aangepast maaibeheer kan een verschil maken voor grondbroedende landbouwsoorten, merkt de natuurvereniging op. "Maar voor andere soorten, zoals de kuifleeuwerik of grauwe gors, die ook op punt staan uit te sterven, zijn de redenen van achteruitgang complexer en weten we nog niet goed wat de juiste maatregelen zijn en is verder onderzoek nodig", zegt Driessens nog.
De publicatie van BirdLife toont populatiegegevens voor 221 vogelsoorten in alle Europese en sommige Oost-Europese landen. Het was dertien jaar geleden dat Birdlife een staat van de Europese broedvogels had gemaakt.

Bron: De Redactie
Link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2984149
Datum: 20/05/2017
Mening:
Als toekomstig leerkracht natuurwetenschappen lijkt het vanzelfsprekend dat ik hier even wil bij stilstaan. Sommige vogels die al jaren op Belgisch grondgebied eieren broeden, worden bedreigd. De meeste vogels die bedreigd worden in ons land zijn vogels die hun eieren uitbroeden op agrarisch gebied. Door de toename en intensivering van de landbouw kunnen deze broedvogels geen gebied meer vinden om hun eieren veilig te leggen. Ik denk persoonlijk dat de intensivering van landbouw in ons land nog gaat stijgen, waardoor ze bij wijze van spreken geen kans meer maken. Ik vind dit heel jammer want België staat toch wel bekend als een land waar flora maar vooral fauna terug te vinden is. Ik hoop dat we snel een oplossing vinden voor deze bedreigde vogels, maar ik denk niet dat het gemakkelijk gaat zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.