actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2017, 17:35
Cendrine.T*uwen Cendrine.T*uwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: 2275
Posts: 40
"Elke leerling moet kunnen reanimeren"

Elke leerling die afstudeert in het middelbaar moet kunnen reanimeren en moet ook hulp durven bieden als iemand een hartstilstand krijgt. Dat zegt Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) op de Europese sensibiliseringsdag rond een plotse hartstilstand. Om de leerlingen alle handelingen aan te leren, is vanmorgen in een school in Brugge ook een nieuw computerspel voorgesteld dat leerlingen van de tweede en derde graad secundair onderwijs helpt met preventie en EHBO.

In België krijgen jaarlijks 11.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Amper zeven tot tien procent overleeft dit. Als er binnen de vijf minuten kan ingegrepen worden met hartreanimatie en het gebruik van een AED-toestel dan verhoogt de overlevingskans substantieel. Maar die eerste vijf minuten zijn cruciaal in veel scenario's en daarom laat 'Play it Safe!' leerlingen spelenderwijs oefenen met het omgaan van noodsituaties.

Skatepark of speelplein
De opleidingen spelen zich af in een omgeving die geënt is op de leefwereld van de jongere, zoals een skatepark of speelplein. Daar komen ze in contact met een situatie waarbij kennis van EHBO noodzakelijk is. Het pilootproject loopt straks in een tien scholen, nog tot het einde van het schooljaar. Met de feedback zal een werkpakket en een traject opgesteld worden voor leerlingen en leerkrachten.

Kleuters
Oprichter Mike Ptacek wil het systeem ook uitbreiden en tot bij de kleuters brengen. "Je kan niet vroeg genoeg beginnen. Stel dat een kleuter bij zijn grootmoeder verblijft en die plots onwel wordt. Dan kan de kleuter enkele handelingen doen die kunnen helpen, zoals het noodnummer bellen, adres doorgeven, de buren inlichten. Ook dat kan aangeleerd worden met 'Play it Safe!'. Als een kleuter panikeert en niets doet, kan dat fataal zijn. Wij willen levens redden."

"Hartstarter"
"Kunnen reanimeren moet een basisvaardigheid voor elke jongere worden. Wie een aantal handleidingen aanleert, zal vlugger de stap zetten om hulp te bieden als iemand een hartstilstand krijgt", aldus minister Crevits die ook een AED-toestel onthulde. Er werd opgeroepen om de defibrilator voortaan de veel duidelijkere naam hartstarter mee te geven. Dat toestel werd betaald dankzij crowdfunding via de vzw Heart Saver.

In negen scholen is al een hartstarter geïnstalleerd dankzij dit project. "Er hangen over heel Vlaanderen zo'n toestellen, maar heel weinig mensen kunnen of durven dat te gebruiken. In dit project zit de opleiding van leerlingen en leraren inbegrepen", besluit de minister.

Gevonden op 16 oktober 2017 https://nieuws.vtm.be/binnenland/el...nnen-reanimeren

Eigen mening: Net zoals de minister vind ik het zeer belangrijk dat elke leerling die afstudeert aan het secundaire onderwijs kan reanimeren. Ik zou het zelfs nog verder durven doortrekken naar gans de bevolking. Het is zo belangrijk dat mensen weten wat ze moeten doen in geval van een hartstilstand. Nog steeds wordt de kracht van EHBO onderschat. Het is al een grote verbetering dat de werknemers van de noodcentrales telefonische instructies geven aan de personen die een noodgeval melden. Deze instructies maken net zoals een goede kennis van EHBO een verschil tussen leven en dood.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2017, 18:25
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik vind dat Hilde Crevits overschot van gelijk heeft. Iedereen die op de schoolbanken zit, of gezeten heeft, moet volgens mij kunnen reanimeren. Als je jong bent denk je dat de EHBO-opleiding niet echt noodzakelijk is, zoals ik vroeger dacht. Toen ik naar een voetbalwedstrijd in Geel aan het kijken was, zakte een speler in elkaar. Verscheidene personen trachten hem te reanimeren en bij wonder heeft deze speler het overleeft. Deze mensen hadden allemaal een EHBO-opleiding gehad en wisten hoe men een persoon moest reanimeren. Vanaf toen ben ik gaan beseffen dat we allemaal een steentje kunnen bijdragen om iemand anders zijn leven te redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.