actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2015, 10:03
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Dokters van de Wereld wil permanente ziekenboeg voor daklozen

ANTWERPEN - De organisatie Dokters van de Wereld wil dat de stad en het OCMW daklozen die ernstig ziek zijn, het hele jaar door opvangen. Maandagavond dreigen minstens vijf ernstig zieke daklozen op straat of in een onaangepaste opvangplaats te belanden, omdat het Winterplan van de stad dan afloopt.

De stad en het OCMW stellen van december tot en met maart twee verdiepingen van Opvang De Viktor op de Desguinlei open voor daklozen. Zowel daklozen met als zonder geldige verblijfspapieren zijn daar welkom. Ernstig zieke daklozen krijgen er een bed, een douche en drie maaltijden per dag. Het OCMW betaalt daar meer dan een half miljoen euro per winter voor.

Een vijftigtal vrijwilligers van de niet-gouvernementele organisatie Dokters van de Wereld ging de voorbije vier maanden drie keer per week in Opvang De Viktor langs om aan die daklozen gratis medische zorg te geven. Maar vanaf maandagavond sluiten het OCMW en de stad ’s nachts de deuren van Opvang De Viktor. De daklozen staan dan op straat, omdat de winter voorbij is.

“De sluiting is een ramp voor de daklozen die zwaar ziek zijn”, zegt Karen Couderé (27), arts bij Dokters van de Wereld. De organisatie wil dat daklozen gedurende het hele jaar in een ziekenboeg terechtkunnen om te revalideren. “Er zijn nu minstens vijf daklozen die intensieve medische verzorging nodig hebben. Voor enkele van hen hebben we opvang gevonden, maar meestal op een plaats die niet geschikt is voor hen. Iemand met een ernstig medisch probleem moet bijvoorbeeld noodgedwongen naar een centrum voor drugsverslaafden, terwijl ze niets met drugs te maken heeft. Voor een vrouw met ernstige psychische problemen is er nog geen oplossing. En voor een man die herstelt van kanker ook niet”, zegt Karen Couderé.

Het OCMW van Antwerpen wil niet ingaan op de vraag van Dokters van de Wereld. Ze wil wel gepaste opvang zoeken voor daklozen die geldige verblijfspapieren hebben.

Bron: De Gazet van Antwerpen
Datum: 30/03/2015

Mening:
Allereerst wil ik mijn respect en dank betuigen voor zulke vrijwilligers als Dokters van de Wereld. Zij leveren voor onze maatschappij belangrijk werk. De opvangproblematiek van daklozen komt frequent in het nieuws en lijkt vaak een gevoelig thema.
Dat zieke daklozen, al dan niet met de geldige verblijfspapieren, zonder boe of ba op straat gezet kunnen worden, vind ik onmenselijk. Ik begrijp natuurlijk ook dat het financieel moeilijk is om de winteropvang te verlengen naar het ganse jaar. Het OCMV en de Dokters van de Wereld moeten volgens mij samen naar constructieve oplossingen zoeken, om zulke problemen in het heden en de toekomst op te lossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.