actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2017, 15:49
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Patiënten worden mondiger volgens verpleegkundigen

Verpleegkundigen merken dat patiënten mondiger zijn geworden en dat het beroep fysiek belastend is. Dat blijkt uit een bevraging van iVOX en wordt bevestigd door de Algemene Unie van Verpleegkundigen van België (AUVB). De enquête vond plaats naar aanleiding van de Dag van de Verpleegkundige, die jaarlijks op 12 mei valt.

Zo'n 93 procent van de 800 ondervraagde verpleegkundigen merkt dat zowel patiënten als hun families (96 procent) veeleisender zijn geworden. Verpleegster Hanane Akaouch licht dat toe. "Ik merk dat patiënten vooral argwanender zijn geworden. Via het internet zoeken ze medische informatie op en zo weten ze meer. Als ik de patiënt dan behandel, stellen ze meer vragen dan vroeger", zegt ze.

Volgens Kris Vaneerdewegh, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Nederlandstalige Kamer van de AUVB, is dat vooral positief. "Dit is een goede zaak omdat patiënten op deze manier actief aan hun herstelproces kunnen meewerken. Het is wetenschappelijk aangetoond dat actieve betrokkenheid van patiënten tot een betere patiëntveiligheid en therapietrouw leidt."

De resultaten van de bevraging tonen ook aan dat 9 op de 10 verpleegkundigen fysieke klachten hebben. Het gaat dan vooral om rugpijn (69 pct), oververmoeidheid (36 pct) en schouderpijn (35 pct). Vaneerdewegh beaamt dat. "De AUVB pleit ervoor om verpleegkundige als een zwaar beroep te erkennen door de onregelmatige werkuren en omdat er heel wat tilwerk dient te gebeuren." Volgens de voorzitter zijn rugklachten veelvoorkomend in de verpleegkunde.

Bron: Knack
Datum: 12/05/2017
Mening:
Ik kan het me wel inbeelden dat patiënten en familieleden mondiger worden. Ik begrijp dat de patiënt op de hoogte wilt zijn en alles wilt weten over zijn gezondheidstoestand. Het is goed dat mensen informatie vragen en geïnteresseerd zijn, maar men moet ook vertrouwen hebben in de verpleegkundigen en de dokters. Ik heb heel veel respect voor verpleegkundigen: ik zou hun job niet kunnen uitvoeren. Ze verdienen dan ook een schouderklopje voor de goede zorgen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.