actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2013, 17:27
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Vandalen zaaien terreur in ondergrondse garage

WILRIJK - Zaterdagnacht werden in de ondergrondse parking aan het Mastplein een tiental wagens beschadigd. ‘Het is constant iets met deze parking', klagen de bewoners. Het district overweegt camera's te plaatsen en vraagt extra politiecontrole.

Als je in de openbare ondergrondse parking aan het Mastplein wandelt, waan je je zowaar in een Amerikaanse getto. De combinatie van donkere, smalle parkeerruimten en schreeuwerige graffiti geven de bezoekers een onaangenaam gevoel. ‘Overdag valt het hier allemaal wel mee', zegt Wilrijkenaar Eric Van Reeth. ‘Maar 's avonds proberen mijn vrouw en ik deze plaats te mijden, en parkeren we onze wagen liever buiten.'

De incidenten in de parking volgen mekaar in sneltempo op, zeker sinds enkele hangjongeren de parking omdoopten tot hun nieuwe speelterrein. ‘Bij gebrek aan goede camera's voelen de jongeren zich hier op hun gemak', zegt Matthias N. ‘Er hangt vaak een wietgeur en passanten worden geregeld geïntimideerd.'

Toch zijn de bewoners van de nabijgelegen residenties 's avonds verplicht om de parking te gebruiken. ‘Het is de enige inrit naar onze private parkeerplaatsen toe', zegt Luc Luyckx. ‘Maar graag komen we hier niet.' Een jaar geleden werd zijn buurvrouw in de garage overvallen door gewapende mannen en bij de vernielingen van vorig weekend raakte de auto van een andere buur zwaar beschadigd. ‘De spiegels van de wagen werden afgerukt, de ruitenwissers werden kapot getrokken, de nummerplaat werd verwijderd en op de motorkap maakten de vandalen drie grote inkervingen.'

Hoewel de politie oorspronkelijk melding maakte van zes beschadigde wagens, loopt het aantal volgens de bewoners een pak hoger op. ‘Het waren er minstens tien', zegt Matthias N. ‘Toen het politiebericht werd verspreid waren immers nog niet alle aangiften gedaan.'

Volgens Matthias is het altijd wel iets met de parkeergarage. ‘Een tijdje geleden werd een wagen hier op blokken geplaatst, om er vervolgens de wielen onderuit te nemen. Veel bewoners durven hun auto hier nu niet meer laten staan.'

Wateroverlast

Naast het veiligheidsaspect is er ook een serieus waterprobleem. ‘Bij hevige regenval staat het water in de garage tot 30 centimeter hoog', zegt Luc.

Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) kent de problemen. ‘Hoewel veiligheid geen districtsbevoegdheid is, zullen we bij de politie aandringen om wat vaker te patrouilleren aan de garage', zegt hij. De plaatsing van camera's is echter niet vanzelfsprekend. ‘We willen dat zeker onderzoeken, maar de aankoop daarvan is niet goedkoop', zegt Bossuyt. ‘Als je de hele garage wil filmen, moeten er meteen een vijftal worden aangekocht, wat met ons budget niet evident is.'

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...130227_00486510

Eigen mening:
Steeds vaker hoor en zie je vandalisme op straat. Of het plaatsen van camera's en extra beveiliging de oplossing is, betwijfel ik. Het probleem ligt wellicht niet bij de plaats maar bij de daders. De kans dat ze gewoon een andere plaats zoeken om toe te slaan lijkt me groot. Wat wel kan helpen, volgens mij, is de straf. In mijn ogen is de straf vaak veel te laks maar ook niet effectief. De straf zou hen moeten doen nadenken over de gevolgen van hun daden. Dit zorgt ervoor dat ze er niet 'gemakkelijk' vanaf komen door bijvoorbeeld een geldboete te betalen. Hiervoor kan een werkstraf nuttig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.