actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2010, 12:52
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Brusselse onderwijsministers willen leerplicht op drie jaar

De Brusselse onderwijsministers Jean-Luc Vanraes (Open Vld) en Christos Doulkeridis (Ecolo) willen de leerplicht verlagen tot drie jaar. Dat stellen ze vrijdag voor in De Morgen en Le Soir.

"Zoveel kinderen arriveren in het eerste levensjaar en spreken Frans noch Nederlands. Ze moeten na verloop van tijd weer afhaken. Niet omdat ze dom zijn, louter vanwege de taal", zo stelt Vanraes in De Morgen.

De Brusselse minister wil kinderen vanaf de eerste kleuterklas verplicht naar school laten komen. "In de hogere jaren is het onderwijs vaak ex cathedra en spreken ze zelf amper tien minuten per dag Nederlands. In de kleuterklas worden ze ondergedompeld in een taalbad", verdedigt Vanraes het voorstel.

bron: destandaard.be

Ik ga ermee akkoord dat een kind rijp moet zijn om naar het eerste leerjaar te gaan wanneer hij/zij deze overstap maakt.
Taal is daar een groot onderdeel van.
Maar vanaf 1 september 2010 kunnen zesjarigen pas in het eerste leerjaar van een Nederlandstalige basisschool starten als ze het jaar ervoor minstens 220 halve dagen aanwezig waren in een Nederlandstalige kleuterklas. Zoniet leggen de kinderen een taaltoets af. Wie onvoldoende Nederlands kent, gaat eerst nog een jaartje naar de kleuterklas.
Het lijkt me beter om eerst af te wachten of deze maatregel voldoende verbetering brengt.
Ik vind leerplicht vanaf 3 jaar geen goed idee. Sommige kleuters zijn op 2,5 jaar nog niet klaar om naar de kleuterschool te gaan. Wanneer zij dan instappen op de leeftijd van 3 jaar zijn ze onmiddellijk leerplichting. Houdt dit dan in dat men niet meer kan starten met halve dagen?
Wanneer kinderen pas naar school gaan, zijn ze vaak ziek. Moet je dan iedere keer naar de dokter gaan wanneer je kindje te ziek is om aanwezig te zijn op school?
(bron: Klasse)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2010, 15:43
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind drie jaar ook te jong om al volledige dagen naar school te gaan. Veel kindjes zijn dan nog niet zindelijk, wat zeer veel extra werk is voor de kleuterleidsters (leiders) en uiteraard is dat ook niet zo'n prettig werk. Ook slapen veel kindjes nog graag in de namiddag. Volledige dagen lijkt me nog te zwaar voor hen.
Zeker als er al een maatregel getroffen zal worden, zoals Sanne zei, vind ik het op dit moment niet nodig dat de leerplicht verlaagd moet worden. Kijk eerst of de nieuwe maatregel een succes is en beslis dan pas of je nog een maatregel moet nemen.
Het feit dat de Brusselse minister zegt dat kinderen in hogere jaren amper 10 minuten Nederlands per dag spreken lijkt me ook 'bullshit'. Eén speeltijd duurt al 10 minuten, en je hebt wel meerdere malen pauze per dag. Ook nu dat de werkvormen veranderen en de leerkracht minder doceert, zorgt ervoor dat de leerlingen hun sociale vaardigheden meer inoefenen (bv. door groepswerken).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.