actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2011, 09:06
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Belg blijft bellen achter stuur

Belg blijft bellen achter stuur

Ondanks alle campagnes kan de Belg het bellen achter het stuur niet laten. Het aantal overtredingen is volgens de politie de afgelopen twee jaar met 7 procent gestegen en zal dit jaar wellicht nog verder toenemen. Dat staat zaterdag in de Coreliokranten.

In 2008 liepen in ons land 115.917 automobilisten tegen de lamp wegens bellen, sms'en of mailen achter het stuur. Vorig jaar waren er 124.102 die de boete van 100 euro moesten ophoesten. En tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zwierde de politie al 43.912 mensen op de bon. Aan dat tempo gaan we dit jaar fors over het aantal van 2010.

De reden voor de stijging ligt volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) bij de strengere controles, maar ook bij de populariteit van smartphones. "Daarmee zijn we nog bereikbaarder", zegt woordvoerster Sofie Van Damme. "Jammer genoeg ook terwijl we rijden."

Volgens een onderzoek van het BIVV belt momenteel 26 procent van de Belgische chauffeurs dagelijks achter het stuur zonder handenvrije kit. (belga/mvdb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...ter-stuur.dhtml
Datum: 26/11/11 07u09

Mijn mening:
Lang leve de smartphones! Of toch niet? Dankzij deze toestellen zijn we altijd en overal op vele manieren bereikbaar. Dit is voor de eigenaar ook een grote verleiding om steeds bereikbaar te willen zijn.
Iedereen weet dat wanneer je met de wagen rijdt en je bent met andere dingen bezig, je aandacht op het verkeer verminderd. Dit kan erg gevaarlijk zijn.
Veel mensen doen het tóch. Ik wist dat veel mensen het deden, maar toen ik las dat dit getal nog eens met 7 % zal toenemen de volgende jaren, schrok ik wel een beetje. Ze hebben allemaal al een boete moeten betalen en toch schrikt dit blijkbaar niet af. Dat zou het beter wel doen. Ik zou niet graag een verkeersslachtoffer op mijn geweten hebben omdat ik juist een smsje van mijn partner kreeg.

Komaan mensen, ik spoor jullie allemaal aan om een handvrije kit onder de kerstboom te vragen! Veel veiliger!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2011, 09:53
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik vind het ook erg gevaarlijk als mensen telefoneren achter het stuur. Men beseft niet wat het gevolg zou kunnen zijn van even op je gsm te kijken. Als je plots en onverwacht moet remmen, heb je al je concentratie en aandacht nodig. Wanneer je aan het sms'en of aan het bellen bent achter het stuur, heb je meer aandacht voor dat gesprek en ga je je focussen op wat die andere persoon te zeggen heeft. Het verkeer krijgt minder aandacht. Zelf betrap ik mezelf er soms wel op dat ik snel even telefoneer wanneer ik onderweg ben. Al is het maar een halve minuut, het blijft gevaarlijk. Maar ik vind dat je ook eens moet nadenken over al die andere dingen die gebeuren achter het stuur... Mensen die roken, hebben toch ook maar één hand om te sturen en te schakelen? Is dit dan ook niet gevaarlijk?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2011, 11:49
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Het verbaast mij ook dat steeds meer en meer chauffeurs bellen achter het stuur, terwijl dat zo gevaarlijk is. Mensen zijn zich er precies niet van bewust dat ook hen iets kan overkomen. De meesten hebben het gevoel dat ze alles onder controle hebben, maar als je aan het telefoneren bent, dan denk je vooral aan hetgene wat de persoon aan de andere kant van de lijn tegen je vertelt en niet wat er gebeurt op de baan. Ik leg mijn gsm altijd vanachter in de auto zodat ik er zeker niet aan kan en dan is het probleem meteen opgelost. Anders heb je toch snel de neiging om op de nemen.

Mensen zouden hun verantwoordelijkheid moeten opnemen en weten dat zoiets je rijgedrag niet bevorderd. Als je kan kiezen tussen een ongeval veroorzaken of na een halfuurtje terugbellen, dan weet ik toch wel voor welke optie ik kies. Elk ongeval is er namelijk eentje te veel.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2011, 11:56
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Deze cijfers verbazen mij geenszins. Ik kan het niet meer tellen hoe veel chauffeurs ik achter het stuur zie bellen. Ik kan er zelf niet tegen. Elke keer opnieuw zie ik deze mensen gevaarlijke manoeuvres doen, omdat ze er gewoon niet met hun volle gedachten bij zijn, en daarbij nog een vrije hand minder hebben om hun gevaarlijk rijgedrag bij te sturen. Laatst nog stond ik in het dorp, net uit de auto gestapt, wanneer ik plots een enorm luide knal hoorde achter mij. Een auto was vol tegen een drempel met gele verkeerskegel gereden. Band en velg stuk en schade aan de carrosserie. Toen ze uitstapte zei ze doodleuk dat haar gsm rinkelde waardoor ze even niet op de weg lette. Ik vind dat verontrustend. Dit keer was het een verkeerskegel, maar wat is het volgende keer? Een mens die net oversteekt op het zebrapad?
Strengere straffen zijn hier op hun plaats. Veel mensen zien er geen erg in als ze snel even de telefoon opnemen, maar het kan in een fractie van een seconde gebeurd zijn, en we moeten ons uiterste best doen om dat te voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.