actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th January 2014, 12:07
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
"Verkrachte vrouwen zijn zelf verantwoordelijk"

"Verkrachte vrouwen zijn zelf verantwoordelijk"

Vrouwen die verkracht worden, zijn daar volgens de Indiase politica Asha Mirge (NCP) zelf verantwoordelijk voor. "Hoe vrouwen zich kleden, gedragen en waar ze naartoe gaan, zijn belangrijke aanleidingen voor verkrachting", zei de politica.

Op een bijeenkomst van de vrouwelijke leden van de Nationalistische Congrespartij (NCP) legde politica Asha Mirge de verantwoordelijkheid voor verkrachtingen deels bij de slachtoffers zelf. Dat meldt Al Jazeera.

Volgens Mirge zijn de kledingkeuze van de vrouw, hoe ze zich gedraagt en de buurt waar ze zich bevindt, vaak de oorzaak van verkrachtingen.

"We moeten als vrouw goed nadenken over waar we naartoe gaan, met wie we gaan en of dat wel echt nodig is." De politica reageert daarmee op het stijgend aantal verkrachtingen in haar land.

Over de studente geneeskunde die in 2012 brutaal werd verkracht, vroeg Mirge zich dan ook luidop af waarom het meisje 's avonds nog met haar vriend naar de film ging.

Nadat verschillende vrouwenbewegingen de uitspraken van Mirge openlijk afkeurden, verklaarde ze dat het ging om haar persoonlijke mening. Ze excuseerde zich ook al bij de slachtoffers

Bron: De Redactie, 29/01/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1852378

Commentaar:
Zulke uitspraken zijn om mee te wenen. Dat een politicus zoiets durft te zeggen, daar ben ik niet goed van. Ze excuseert zich achteraf omdat het om haar persoonlijke mening ging. Dit is in mijn ogen nog niet goed! Een politicus moet de mensen beschermen, niet de schuld op de personen zelf schuiven. Dit vind ik echt erover. Een vrouw kan zich al eens opmaken en kan al wel eens 's avonds alleen over het straat lopen, maar wil dat zeggen dat deze vrouw verkracht wil worden? Ik denk het niet. Dat is iets wat niemand wil. In plaats van de vrouwen ervan te beschuldigen, kunnen ze zich beter bezig houden met de daders op te pakken en ze te straffen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th January 2014, 14:05
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Mijn persoonlijke mening gaat als volgt: geen enkele vrouw vraagt erom om verkracht te worden! Dat zo'n uitspraak zelfs van een vrouw kan komen, begrijp ik niet. We moeten elkaar toch steunen, niet? Zelf begrijp ik ook niet wat er in de gedachten van een man omgaat op dat moment. Sommige mannen zijn slecht en gebruiken hun kracht om vrouwen pijn te doen, omdat er nog heel veel mannen zijn (en zeker in zo'n landen als India) die denken dat vrouwen niks waard zijn. Ik denk dat zo'n landen nog heel wat werk moet steken in het feminisme. Vrouwen zijn geen objecten waarmee je kan sollen. Vrouwen hebben evenveel rechten, dromen, meningen,... In onze Westerse wereld worden vrouwen als evenwaardig beschouwd en terecht. Dat neemt niet weg dat er hier ook geen verkrachtingen gebeuren, maar toch... Ik denk dat die factoren die ik heb opgesomd daar iets mee te maken hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st January 2014, 14:50
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
In streng-religieuze landen waar godsdienst en wet hand in hand gaan (of vuist om hand, naargelang de interpretatie), is er een andere norm.
Als het de gewoonte is voor vrouwen om zich 'preuts' te kleden en iedereen is dat gewend, dan kunnen de klederdracht die als meer westers te bestempelen valt uitlokkend zijn.

Het is weinig respectvol t.o.v. de cultuur daar en de (illegale) "volksrechtbanken" bestraffen dat zeer streng.
-Dit gaat tegen de mensenrechten in en is dus volstrekt fout.


Het laatste wat ik wil doen is het goedpraten van dit soort gedrag, maar we moeten opletten dat we niet alles dat zich in de wereld afspeelt gaan vergelijken met onze normen en waarden.

Wie zijn wij om onze regels op te leggen aan anderen?
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.