actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2016, 21:41
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
BMW onthult de motor van de toekomst, waarmee je nooit kunt vallen

Hij lijkt een beetje op de 'Batpod' uit de Batman-films, maar deze motor rijdt straks misschien wel echt rond op de openbare weg. BMW onthulde de Motorrad Vision Next 100 ter gelegenheid van zijn honderdste verjaardag. De bolide balanceert zelf, waardoor bestuurders nooit nog hun evenwicht kunnen verliezen.

De Motorrad Vision Next 100 is volgens BMW zo veilig dat bestuurders ermee kunnen rijden zonder helm. De motor blijft altijd rechtstaan, ook wanneer hij volledig tot stilstand is gekomen. Hierdoor is het onmogelijk om te vallen. Motorrijders kunnen zich dus veilig op de weg begeven zonder aan rijplezier in te boeten.

"Omdat de motor zichzelf in evenwicht houdt, is de bestuurder te allen tijde beschermd", zegt Edgar Heinrich, designdirecteur bij BMW. "Elke late reactie van de chauffeur wordt meteen ongedaan gemaakt door het voertuig. Dus in de toekomst is beschermende kledij volledig overbodig."

Het frame van de Motorrad Vision Next 100 beschikt niet over de traditionele bouten en scharnieren, maar bestaat uit één stuk. Met een minimale beweging geef je gemakkelijk richting aan het voertuig.

Virtuele assistent

Een 'digitale compagnon' staat je bij met alle nodig informatie zoals het weer, verkeersinfo of GPS-informatie. De assistent is altijd actief, maar zal enkel tussenkomen waar nodig. Met een speciale bril kan de bestuurder communiceren met de virtuele assistent. Met oogbewegingen kan je in de bril ook een achteruitkijkspiegel activeren wanneer dat nodig is.

De Motorrad Vision Next 100 is helaas een concept dat nog niet verder is uitgewerkt. Het zal wellicht nog tot 2030 duren voor we met een dergelijke motor de weg op kunnen. Zou jij er eentje kopen?

Bron: http://www.demorgen.be/nieuws/bmw-o...allen-b57b370a/
Eigen mening: Deze motor is nog niet af, maar zou er wel zijn tegen 2030, dat is al binnen 14 jaar! Meestal ben ik meteen enthousiast over dit soort nieuwigheden, maar deze motor werkt ook wat vragen bij me op. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat er bij een aanrijding kan gebeuren. In het artikel zeggen ze dat er meteen ingegrepen kan worden door de virtuele assistent, maar kan deze op eender welk moment ingrijpen? Stel dat de motor tussen 2 auto's aan het rijden is en dat de eerste auto plots remt, de motor kan tijdig stoppen, maar de auto achter de motor niet. Op dit moment zie ik geen bescherming voor de motorrijder, want de motor kan in principe geen kant op. Dus denk ik toch dat een helm en beschermkledij belangrijk blijven, tenzij dat ze bewijzen dat de motor in alle mogelijke situaties veilig is.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 12th October 2016 om 21:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.