actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st June 2006, 14:23
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Coffeeshops

Coffeeshops: waar ligt de grens?
Elke dag krijgen de 15 coffeeshops van Maastricht (in Nederland zijn die shops nu eenmaal toegelaten) samen 5.000 bezoekers over de vloer. Dat maakt jaarlijks meer dan anderhalf miljoen drugstoeristen die het stadscentrum overspoelen. Bijna de helft zijn Belgen.

Om die overlast in te perken, verhuizen 7 coffeeshops met hun cannabis naar onbewoonde zones aan de rand van de stad. Lees: vlakbij de Belgische grens. En dat is niet naar de zin van Belgische buurgemeenten als Visé, Riemst en Lanaken die overlast van (nog meer) drugstoeristen vrezen. Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen kampt ook met overlast, want de drugstoeristen pikken alle parkeerplaatsen in de binnenstad in, maar spenderen daar wel gemiddeld 20 euro. Ook premier Verhofstadt is tegen de verhuizing, en zal dat vandaag in Luxemburg aan Balkenende duidelijk maken. Al zijn de Maastrichtse burgemeester Leers en zijn stadsbestuur allerminst van plan Operatie Coffeeshop af te blazen.

Wat vindt u? Hebben de Nederlanders een punt? Is de houding van de Belgen hypocriet? Of niet?
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st June 2006, 15:48
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Als ik naar Nederland ga voor groensel, dan altijd Maastricht, en altijd de bootjes. Het is midden in het centrum en het is daar inderdaad niet meer te houden. Wildplassen (guilty as charged me too ), vechtpartijen, diefstallen, gestolen wagens die er gedumpt worden, een wagen met een lijk in een jaartje geleden, en dan alle hyperactieve drugdealers die je allerhande harddrugs van de hand proberen te doen.
Als je dan naar de nummerplaten gaat kijken, 9 op de 10 Belgisch, Frans en Duits. Hier en daar een Nederlandse nummerplaat.
De vraag is er in het buitenland, maar we worden geduwd richting coffeeshops om het te bemachtigen. Ik heb er geen last van als men die coffeeshops dichter bij de grens zet, 'k ga toch altijd naar de bootjes blijven gaan, en die verhuizen niet naar wat ik opgevangen heb
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st June 2006, 16:37
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Als de shops dichter naar de grens komen moeten ze minder lang rijden, maar de onweerstaanbare roep van het spul is voor de meeste gebruikers zo sterk dat ze die extra kilometers die ze moeten doen er gerust bij willen nemen

Van de Nederlanders begrijp ik het trouwens volkomen, ik zou het ook serieus klote vinden als alle parkeerplaatsen in de stad bezet zijn door buitenlanders die niet van de drugs kunnen afblijven...

Conclusie: voor het druggebruik hier in België zie ik geen verschil, voor het 'comfort' van de Nederlanders wel, dus laat ze maar verhuizen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd June 2006, 00:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Waar zit intussen de preventie?

Waar zit intussen de preventie?


Wat gisteren nog een ruzie was tussen grensstreekburgemeesters, dreigt te ontaarden tot een staatszaak waarover premiers met elkaar in de clinch gaan.


Nederlandse grensburgemeesters willen de overlast beperken die de Belgen veroorzaken door massaal de coffeeshops in hun gemeenten te overspoelen om er cannabis te kopen en te roken. Ze willen die shops minstens naar de rand van hun gemeenten verhuizen, op een ,,wietboulevard'', zo dicht mogelijk bij de grens. Nog liever zouden ze die shops tot net over de grens terugdrijven, zodat de Belgen zelf met de overlast zitten die sommige cannabisrokende medeburgers veroorzaken. Maar dat willen en kunnen de Belgische grensburgemeesters niet aanvaarden.

Premier Guy Verhofstadt vond het nodig zijn Nederlandse collega Balkenende daarover een boze brief te schrijven en de zaak op Europees niveau te tillen. Dat klinkt misschien wel goed, maar het lost niets op.

In dit dossier kunnen onze regeringen overigens niet meer goed handelen sinds de vorige paarsgroene regering ,,een einde wou maken aan de dubbelzinnigheid van haar voorgangers en het drugsgebruik voor eens en voor altijd duidelijk en goed zou regelen''. Ze faalde omdat de zaak politiek niet rijp was en omdat ze er afschuwelijk slecht over communiceerde.

Sindsdien is het cannabisbeleid een soort erfzonde die de Belgische regeringen bij hun geboorte meekrijgen. De wiet-erfzonde. Guy Verhofstadt en ook de huidige minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte (PS), zullen voor velen de geschiedenis ingaan als degenen ,,die het cannabisroken aanmoedigden, maar een heksenjacht ontketenden op tabaksrokers''.

België en Nederland verwijten elkaar een hypocriet drugsbeleid te voeren. Ze hebben beide gelijk. België laat toe dat volwassenen op bepaalde plaatsen en in bepaalde omstandigheden cannabis gebruiken, maar ze mogen het niet kopen of verkopen. België verbiedt als het ware de kleinhandel. Nederland laat die kleinhandel wel toe, maar niet de groothandel en de productie. Beide houdingen zijn hypocriet, maar op een iets andere manier.

Wellicht is een andere dan een hypocriete houding zelfs niet mogelijk in dit dossier, in de postmoderne samenleving. Men moet tegen drugs zijn, en zo ver mogelijk gaan in de bestrijding ervan, in het besef dat ze toch niet geheel uit te schakelen zijn. In een kleine afgesloten sector zoals de topsport is een absoluut dopingverbod nog net met politiestaatmethodes af te dwingen. In een open, postmoderne samenleving is dat voor softdrugs nooit even strikt mogelijk. Je moet zo ver mogelijk gaan in het terugdringen ervan, maar nultolerantie is niet mogelijk.

De klemtoon moet zowel in de realiteit als in het politieke discours liggen op de preventie. Daaraan wordt door duizenden hard gewerkt, maar niet met de massa geld die de paarsgroene regering daarvoor destijds beloofde. Die is er nog altijd niet.


DS, 01-06-2006 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd June 2006, 15:36
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Over die tabaksreclames, ze hadden ineens ook een verbod mogen leggen op reclame voor sterke drank. Véél meer miserie door de harddrug alcohol in België dan door softdrugs of sigaretten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th June 2006, 11:31
DorienFaes DorienFaes is offline
Dorien
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Arendonk
Posts: 64
Coffeeshops

Enerzijds zou ik zeggen "Weg met die shops!!" want het is nergens voor nodig.
Anderzijds spreek ik mijn bovenstaande mening volledig tegen en zeg ik "Laat die shops." Want wanneer men ze zal afschaffen dan gaan mensen elders opzoek naar drugs en dan komt er misschien meer criminaliteit van. Want of het nu mag of niet, als men er nood aan heeft zal men het op iedere manier trachten te bekomen. Dus geef gehoor aan de noden van het volk maar hou het binnen de mate van het mogelijke. Maar welke zijn die mate dan weer?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th June 2006, 23:18
Timothy.Dils Timothy.Dils is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2006
Locatie: Lier
Posts: 8
cannabis in België

Om op je vraag te antwoorden: ja belgen zijn hypocriet. Bier (hard-drugs) wordt toegelaten en cannabis (soft-drugs) niet. Ik vind drugstoeristen maar een vies woord. Vergeet niet dat een deel van het volk daar is om het middel als geneesmiddel te nuttigen (al die mensen met chronische pijnen, mentaal en fysisch). Zou toch veel handiger zijn dat die mensen dat dichter bij huis kunnen gaan halen. Want via apotheker is het niet haalbaar...

In mijn ogen is België gewoon hypocriet als ze het niet willen toelaten. Meer als de helft van de jongeren heeft voor zijn 18 (in België) al een joint gesmoord (daar is ooit is enquete over gehouden)... maar in Belgie is het niet toegestaan. Hoe komen die daar dan aan? via het illegale circuit. Weg met dat illegaal gedoen en kom maar op met die shops. Paar pinten gaan pakken of 1 jointje roken net hetzelfde!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th June 2006, 10:38
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Timothy.Dils
Vergeet niet dat een deel van het volk daar is om het middel als geneesmiddel te nuttigen (al die mensen met chronische pijnen, mentaal en fysisch).

Laten we dit even nuanceren door er 'een heel klein deel van het volk' van te maken... In 2 jeudghuizen waar ik vroeger kwam ging er wekelijks 10 man naar Nederland, en dat was zeker niet om chronische pijnen te bestrijden. Het percentage mensen dat cannabis neemt tegen chronische pijnen is zéér klein. Hell, het percentage mensen met chronische pijnen is zelfs al klein.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 25th September 2006, 11:35
oliviermatthys oliviermatthys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: lichtaart
Posts: 4
ik ben voor coffeeshops.

mensen die geen cannabis roken hebben er geen last van bij mijn weten, mensen die het wel doen moeten niet naar nederland rijden.

op zich is er ook niet echt iets mis met cannabis, ik persoonlijk heb nog nooit last gehad van ambetante mensen die cannabis gerookt hebben, maar al wel van mensen die zat zijn!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 25th September 2006, 17:49
KrisDC KrisDC is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Emblem-Ranst
Posts: 35
Persoonlijk heb ik er ook regelmatig last van gehad maar dan op een andere manier.

Een jonge kerel die van Nederland komt in die streken mag sowieso langs de kant als de mannen met de blauwe pet controles uitvoeren.

Als je een beetje pech hebt, komt er een hond heel je wagen besmeuren. Weiger je de controle met de hond, dan wordt er onmiddelijk gedreigd met inbeslagname van het voertuig.

In mijn wagen hebben ze nooit iets (kunnen) vinden maar je bent iedere keer heel wat tijd kwijt. En dat terwijl er een gedoogbeleid wordt gevoerd

M.a.w. ik kan de frustraties begrijpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.