actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2013, 18:58
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Opvallend veel jongeren op de Boekenbeurs

Opvallend veel jongeren op de Boekenbeurs

In Antwerp Expo is de 77ste Boekenbeurs maandagavond afgesloten. Na een erg succesvol slotweekend klokte het evenement volgens organisator Boek.be af op zo’n 155.000 bezoekers. Dat is iets minder dan vooraf ingeschat.

De Boekenbeurs viel dit jaar vanwege haar vaste data slechts voor een klein deel samen met de herfstvakantie. Daardoor waren de ambities sowieso lager dan anders. Toch had Boek.be vooraf op 160.000 mensen gerekend. ‘We hebben ons ietwat misrekend, dat kan gebeuren’, zei André Vandorpe, directeur van Boek.be. ‘Vooral de nocturne op de openingsdag viel behoorlijk tegen, die gaan we voor de volgende edities zeker evalueren en indien nodig verplaatsen.’

Jeroen Meus

Het beste verkochte boek was ook dit jaar van televisiekok Jeroen Meus met 1.950 exemplaren van ‘Dagelijkse kost 5’, en dat voor een ander kookboek, ‘Puur genieten en toch slank 1+2’ van Pascale Naessens (1.350 exemplaren). Zij kregen ook lange rijen wachtenden te verwerken bij hun signeersessies.

Bij de fictie deed vooral Pieter Aspe het goed met zijn ‘Het Janussyndroom’ (1.064 verkochte boeken), terwijl in de jeugdcategorie de verschillende boeken van de 'Fantasia'-reeks van Geronimo Stilton alles samen 2.425 keer over de toonbank gingen.

Volgens een eerste enquête van Boek.be zijn de standhouders behoorlijk tevreden over het verloop van de beurs. De helft van de respondenten zegt dat hun omzet steeg of gelijk bleef, bij de andere helft was er een daling.

Jong publiek

Aangezien er nu een volledige week van de Boekenbeurs buiten de schoolvakantie plaatsvond, maakten de organisatoren van de gelegenheid gebruik om schoolgroepen aan te trekken. ‘In totaal hebben we zo bijna 5.000 leerlingen bereikt, evenveel als er boeken omgevallen zijn tijdens ons wereldrecord boekendomino’, aldus Vandorpe.

De gemiddelde leeftijd van de Boekenbeursbezoeker ging mede daardoor voor het zoveelste jaar op rij naar beneden. Intussen is ruim de helft van het publiek jonger dan 34.

Vandorpe maakte maandagavond ook bekend dat tijdens de editie van volgend jaar het e-paviljoen zal uitgebreid worden met een toepassing ervan in elke expohal en dat de strip (als medium, niet als genre) speciale aandacht zal krijgen op de Boekenbeurs.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131111_00832608

Mening: Dit vind ik nu eens zeer positief om te horen. Zelf ben ik ook naar de boekenbeurs geweest dit jaar, en telkens amuseer ik me ook zeer hard. Er zijn zo veel verschillende standen voor iedereen dat dit ook een groot publiek aantrekt. Ik denk ook dat lezen populairder is geworden niet alleen bij de volwassen mensen maar ook bij de jongeren, misschien ook hierdoor dat er meer jongeren aanwezig waren dit jaar. Wat ik nu al zeker weet is dat ik volgend jaar zeker terug ga gaan naar de boekenbeurs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2013, 17:05
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik vind het zeer goed dat de boekenbeurs de aandacht kan trekken van zoveel jonge mensen. Deze jongen mensen komen in hun dagelijkse leven steeds minder in contact met boeken het is dan ook goed dat ze op een evenement als de boekenbeurs warm worden gemaakt voor boeken. Lezen is goed voor jongeren hun ontwikkeling en ook al kunnen ze kranten en boeken ook laptop en tablet lezen er is nog een verschil met wanneer je ze echt vanop papier leest en deze jonge mensen moeten zich hiervan bewust zijn. Op een evenement als de boekenbeurs leren jongeren dat boeken meer zijn dan enkele saaie tekst.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2013, 19:50
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Tegenwoordig is de boekenbeurs meer dan alleen een plaats waar je in contact kan komen met nieuwe boeken. Het is zo goed al een toeristische uitstap geworden waarbij meer en meer mensen komen kijken. Ik geloof zelfs dat een groot deel van de toeschouwers geen fanatieke lezers zijn. Dit is uiteraard totaal geen probleem, de boekenbeurs is voor iedereen!
Ik denk dat er meer en meer jeugd op de boekenbeurs komt omdat er meer en meer (goede) jeugdliteratuur op de markt komt. Ik geloof dat er vroeger enkel boeken bestonden voor volwassenen (net zoals er toen alleen kledij bestond voor volwassenen).
The Hunger Games is een goed voorbeeld van deze evolutie. Zeer goede jeugdboeken die extra populair werden gemaakt dankzij de film.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.