actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2011, 09:15
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Tweejarig Chinees meisje overleden

Een schokkende video over een vluchtmisdrijf en het weigeren om hulp te bieden aan een zwaargewond tweejarig meisje heeft in China felle discussies over het moreel verval veroorzaakt. Het meisje is intussen overleden.

Een week lang hadden de artsen in het militair ziekenhuis van Guangzhou (Kanton) in Zuid-China om haar leven gevochten, maar Yue Yue stierf vrijdag aan hersenfalen.
Het kindje werd door twee auto’s overreden en bloedend op de straat liggend door 18 voorbijgangers genegeerd. Uiteindelijk kwam een straatveegster het meisje ter hulp en alarmeerde de moeder.

De dood van de kleine Yue Yue lokte opnieuw miljoenen commentaren in Chinese blogs uit, waarin het gebrek aan medeleven van de voorbijgangers op de korrel werd genomen.

De brutale beelden van een bewakingscamera over het voorval heeft de meer dan een miljard Chinezen diep geschokt. Voor vele Chinezen is de apathie van de voorbijgangers andermaal een bewijs dat de samenleving met haar jacht op geld en welstand de verkeerde weg is ingeslagen.

De discussie is niet nieuw, omdat er eerder al bij gelijkaardige gevallen nagelaten werd hulp te bieden. Het gebrek aan moed om voor zijn eigen overtuiging uit te komen, verklaren sommige Chinezen uit vrees om voor een tussenkomst aansprakelijk gesteld te worden, wat vroeger al wel eens gebeurde. Maar de commentaar in Engelstalige krant Global Times liegt er niet om: "In het morele kader van de Chinese samenleving zijn de scheuren en barsten duidelijk zichtbaar. Egoïsme viert hoogtij in China".

De krant verontwaardigt zich over de vluchtmisdrijven en de ignorantie van de achttien passanten: "Dit is moreel verval, dat in ons land aanwezig is". De politie heeft inmiddels beide chauffeurs opgespoord en gearresteerd.

Bron :
Tweejarig Chinees meisje overleden. Nieuwsblad, 2011-10-22, (www.nieuwsblad.be)

Mening:
Dit is echt schokkend! De dood van dit kleine meisje had zeker vermeden kunnen worden. Hoe kan zoiets gebeuren nadat er 18(!) voorbijgangers zijn gepasseerd vooraleer iemand dit meisje hielp. De politie heeft de bestuurders gearresteerd maar ze kunnen even goed alle voorbijgangers arresteren voor de dood van het meisje. Hadden ze het meisje ineens geholpen in plaats van er voorbij te lopen dan had dit meisje waarschijnlijk nog geleefd!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2011, 13:00
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ik vind dit ook verontrustend om te lezen. Dit gaat mij echt wat te ver. Je zou toch denken dat er iemand van deze 18 voorbijgangers zou reageren bij het zien van een bloedende peuter. Jammer, maar helaas.

De vergelijking gaat niet echt op maar het deed me toch denken aan iets wat ik zelf ooit meemaakte.
Tot mijn ontsteltenis heb ik na een motorongeluk eens op het midden van de snelweg onder mijn motor gelegen terwijl ik de voorbijrijdende automobilisten kon tellen (die me moesten ontwijken dus 't is niet dat ze met niet zagen). De barmhartige Samaritaan was uiteindelijk een man van Marrokaanse origine (denk ik) die geen Nederlands sprak maar die het wel voor elkaar kreeg mij te kalmeren en de hulpdiensten te bellen.
Of we het dus kunnen afschuiven op de scheuren en barsten in het morele kader van de Chinese samenleving, betwijfel ik. Ook hier in België zie ik het egoïsme toch vaak de bovenhand nemen hoor.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2011, 20:23
Colette Colette is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zammel
Posts: 8
Tweejarig Chinees meisje overleden

Dit is zeker verontrustend nieuws! Het is schandalig dat 18 (!) voorbijgangers dit tweejarig meisje negeerden. Op zo'n momenten vraag ik me of waar het met de wereld naar toe gaat. Als je ziet dan zo'n meisje daar ligt, dan hoef je er toch niet aan te twijfelen om te gaan helpen. Het is onze taak, als medmensen, om elkaar te ondersteunen hulp aan te bieden. dITWij leerden ooit dat mensen door zich te conformeren aan elkaar, het lot van medemensen in nood niet aantrokken. Zij dachten in termen van 'alles niemand er naar toe stapt, dan zal het wel niet zo erg zijn'. Dit is genaamd het 'bystander effect' of het 'genovese syndroom' dat verwijst naar een sociaal psychologisch fenomeen waarbij medemensen (bijstaanders) geen hulp verlenen of aandacht schenken in noodsituaties. Deze benaming komt van het meisje Kitty Genovese, die verkracht en vermoord werd terwijl de hele buurt erop stond te luisteren. Ik dacht dat zoiets tegenwoordig niet meer gebeurde, maar daar heb ik me dan toch in vergist!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.