actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 11:04
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Olieprijs stijgt niet meer

De olieprijzen zijn bij het begin van de week licht gedaald. Een vat (159 liter) van de Noordzeesoort Brent met levering in mei kostte maandagochtend 115,54 dollar, of 5 dollarcent minder dan vrijdag. De prijs voor een vat van de Amerikaanse soort West Texas Intermediate daalde met 32 cent, tot 105,08 dollar.

Handelaars zien twee factoren die de evolutie van de olieprijzen beïnvloeden. Zo worden ze de hoogte in gestuwd door de toestand in Libië en de aanhoudende protesten in veel Arabische landen.

De situatie in Japan na de natuurramp en het dreigende worstcasescenario in de kerncentrale van Fukushima drukken de prijzen dan weer.


Bron: De Standaard 28/03/2011

Eigen Mening

Goed nieuws komt nooit alleen! Het goede nieuws is hier dat de olieprijs niet meer stijgt, in ons land is dat positief omdat we dan hoogstwaarschijnlijk een loonindexering tegengaan. Ook zal de inflatie stagneren, niet meer stijgen. Maar aan de andere kant zitten we natuurlijk met één van de grootste natuurrampen die ik me kan bedenken... De economie in Japan is natuurlijk helemaal 'ontregelt'. En er gaan ook veel centjes moeten rollen vooraleer alles daar terug op z'n pootjes staat. De situatie is zeer ernstig. Dit gaat sowieso een negatieve invloed hebben op de economie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2011, 13:56
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Leuk weetje, de prijs van olie kan maar tot een bepaalde hoogte stijgen, daarna valt alles stil. Ik denk dat we gewoon dicht tegen ons plafond zitten (zoals in '08) en dat de prijzen daarom niet meer stijgen. Als ik de laatste tijd kijk hoeveel een tankbeurt me kost val ik ook wel bijna omver

Jeremy Rifkin weet hierover trouwens enorm veel, is erg relevant (en dus interessant) en bovenal spreekt hij in een 'simpele', begrijpbare taal:

http://www.youtube.com/watch?v=6JKW...feature=related

(deel 1 van een interview van 30 minuten met Nederlandse ondertitels, voor diegenen die het interesseert)

Hij linkt in dit interview de economische crisis aan de ecologische crisis.

De prijzen gaan met de jaren natuurlijk wel blijven stijgen (want door de inflatie gaat de prijs van elk product omhoog) maar het plafond kan niet worden overschreden, dus de ergste prijsstijgingen zijn achter de rug.

Laatst aangepast door stef.ven : 28th March 2011 om 14:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.