actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2018, 09:29
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Kinderen vaker niet dan wel gedoopt

Een kind dat vandaag in ons land op de wereld komt en gedoopt wordt, is voor het eerst in de minderheid. ‘Vroeger dachten ouders niet na over het doopsel: het was traditie. Vandaag is het een bewuste keuze.’

We geloven niet meer in het doopsel. Althans, zo lijkt het toch op basis van cijfers die onderzoekers van de KU Leuven verzameld hebben in opdracht van de Belgische bisschoppen.

Tussen 2010 en 2016 is het aantal kinderdoopsels in de bisdommen Brugge, Gent, Antwerpen, Hasselt en het aartsbisdom Mechelen-Brussel met een kwart gedaald, van 45.657 naar 33.875.

De grootste daling zien we in Mechelen-Brussel. Daar gaat het in zes jaar tijd om een daling van 32,4 procent. In absolute cijfers gebeuren daar wel nog altijd het meeste doopsels. In het bisdom Gent is de daling het kleinst: 10,5 procent.

Minder dan de helft gedoopt

Nog opvallend: voor het eerst wordt minder dan de helft van de kinderen nog gedoopt. Waar in 2009 nog 58 procent van de kinderen het doopsel ontving, was dat in 2016 nog maar 45 procent.

Volgens Geert De Kerpel, woordvoerder van de bisschoppen, is de daling het gevolg van de doorgedreven secularisering. Socioloog Marc Hooghe (KU Leuven) wijst ook op de toename van het aantal gezinnen met een migratieachtergrond.

Eigen mening: Volgens mij gaat het percentage Katholieke mensen steeds blijven dalen. Dit gedeeltelijk door de toenemende multiculturele samenstelling van ons land. Maar volgens mij is dit niet de enige reden. Zelf ben ik 'Katholiek'opgevoed met doopsel, communie, ... . Maar zelfs bij mijn ouders zie ik al een groot verschil met mijn grootouders. Het verschil van mij met mijn ouders is tevens ook al groot. Zo gaat dit volgens mij stilaan uit onze cultuur vervagen. kerken worden steeds meer gebruikt voor andere doeleinden en het aantal priesters is ook niet aan het stijgen. Enkel het trouwens gaat populair blijven, maar niet zozeer voor de christelijke betekenis.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180305_03390929
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.