actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 14:32
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
De Wever verwacht meer inzet van de PS

N-VA-voorzitter Bart De Wever hoopt deze week opnieuw enkele stappen dichter bij een communautair akkoord te komen. De Wever toonde zich wel kritisch voor de PS en hoopt op meer inzet van de partij.
Koninklijk onderhandelaar Wouter Beke (CD&V) zet vandaag en morgen zijn bilaterale contacten voort met N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-voorzitter Elio Di Rupo.

Voor het partijbureau van N-VA liet De Wever verstaan dat hij absoluut deze week vooruitgang wil boeken. "Het wordt een belangrijke week," aldus De Wever. "Deze week moeten we proberen om onze geschilpunten op te lossen. Ik denk dat Wouter Beke met voorstellen zal komen en die zullen we dan ook bekijken. Ik hoop in elk geval dat het lukt."

De Wever toonde zich wel kritisch voor de PS en zei meer inzet van de partij te verwachten. "Als er voorstellen met oplossingen op tafel liggen, dan moet je ook de openheid hebben om daarnaar te kijken. Anders kan je beter afronden," aldus De Wever.

De Wever wil ook duidelijkheid van CD&V en SP.A over hun wil om een regering te vormen met de N-VA.

Di Rupo : "Beetje bij beetje vooruitgang'

PS-voorzitter Elio Di Rupo zegt intussen in Metro dat er beetje bij beetje vooruitgang wordt geboekt. Di Rupo zegt ook dat de menselijke relaties met N-VA goed zijn, maar dat hij zich zal verzetten tegen hun plannen om het land te splitsen.

'Volgens onze analyse van hun standpunten en hun gedrag aan de onderhandelingstafel, is het meer dan duidelijk dat ze stap voor stap naar een onafhankelijk Vlaanderen willen. Dat is evident', zegt Di Rupo maandag in Metro. Hij zegt ook dat een staatshervorming absoluut noodzakelijk is, 'en wel nu onmiddellijk'.

De PS-voorzitter meent dat tijdens de gesprekken onder leiding van onderhandelaar Beke 'beetje bij beetje' vooruitgang wordt geboekt. 'Op sommige vlakken is er toenadering, op andere minder.'

Hij vindt ook dat er eerst een communautair akkoord moet zijn alvorens een regering kan gevormd worden. 'Maar dat verhindert ons niet te spreken over socio-economische thema's. Onder meer over de meerjarenbegroting tot 2015 kunnen we al praten', luidt het. Volgens Di Rupo zal het sociaal-economische beleid van De Wever nergens toe leiden.

Woensdag zit Beke normaal gezien nog eens met De Wever en Di Rupo samen aan tafel. Donderdag zou hij opnieuw verslag uitbrengen over zijn opdracht bij de koning.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110328_044

Mening:
Na bijna een jaar stelt Di Rupo ons gerust: er wordt beetje bij beetje vooruitgang geboekt. Als deze week des oordeels (de 25ste ondertussen) eindelijk echt oordeel brengt, zijn we er volgens mij nog niet. Nu lijkt het of de PS en de N-VA enkel verschillen op communautair vlak, terwijl de kloven op sociaal-economisch vlak zo mogelijk nog dieper zijn. Ik vraag mij af of er nog voor de zomer een nieuwe regering komt.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.