actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2011, 11:08
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
6.385 jobs weg in de landbouw op 1 jaar tijd

6.385 jobs weg in de landbouw op 1 jaar tijd

In mei 2011 werkten er in de landbouw in ons land 74.559 arbeidskrachten. Dat zijn 6.385 eenheden of 7,9 procent minder dan het jaar voordien. Bij de voltijdse werknemers was er een daling van 42.917 tot 40.397 (-5,9 procent), bij de deeltijdsen van 38.027 tot 34.162 (-10,2 procent). Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van de landbouwtelling van mei 2011 door de afdeling Statistiek en Economische Informatie.

Het totale landbouwareaal daalde met 1,5 procent tot 1,33 miljoen hectare. Het areaal met granen daalde met 2,9 procent tot 329.392 ha, nijverheidsgewassen met 4,3 procent tot 88.468 ha, aardappelen met 2,5 procent tot 79.753 ha, groenten in openlucht met 3 procent tot 39.696 ha en grasland met 0,9 procent tot 495.024 ha. Er werd 270.481 ha bepland met voedergewassen, (+1,1 procent). Opvallend bij de dieren was de daling van het aantal varkens met 3,7 procent tot 6,19 miljoen, terwijl het aantal runderen stabiliseerde (-0,5 procent) tot 2,57 miljoen. (belga/lpb)


10/11/11 20u10
Bron: www.hln.be

Eigen mening:
Ik vind het een erg spijtige zaak dat er een grote daling is van landbouwers. Deze zijn volgens mij cruciaal in onze samenleving: als we na enkele jaren geen landbouwers hebben, wat dan? Hoe gaan we aan ons graan geraken? En onze varkens? (hoewel ik geen vlees eet)

Ik denk dat de overheid enkele maatregelen moet gaan nemen om de job als landbouwer weer aantrekkelijker te maken en -indien mogelijk- beter verdiend. Hierdoor mag dan natuurlijk de prijs van onze voedselproducten niet nog meer gaan stijgen, dus dat laatste lijkt me wel een moeilijke zaak.
Maar door bvb. enkele extra subsidies voor de landbouwers, minder BTW dat ze moeten afgeven als ze een eventuele hulp zouden aannemen,... in te lassen zouden er al heel wat landbouwers hun job blijven doen denk ik. Natuurlijk wordt in het artikel wel niet gesproken over de reden van de afneming van de landbouwers, maar het lage inkomen van sommigen lijkt mij toch zeker en vast één van de redenen.

In ieder geval, hoe je het ook draait of keert: wij hebben onze landbouwers nodig!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2011, 12:12
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
ik ga akkoord met het feit dat we onze landbouwers nodig hebben. Zelf kom ik uit een familie die voor 75% uit landbouwers bestaat.
Mij valt het op dat het beroep 'landbouwer' vaak onderschat wordt. Zo denken de mensen blijkbaar dat een veeboer enkel zijn koeien moet melken 's morgens en 's avonds. Vele buitenstaanders weten niets over de 'mestdecreten', computerprogramma's en alle andere dingen die er bij komen kijken. Om nog maar te zwijgen over de 'stadsmensen' die op het platteland willen wonen maar dan niet willen dat er geurhinder is.
Ik vrees dat het grote probleem van de landbouwers 'plaats' wordt. Wij bouwen gewoon alles vol, landbouwgrond wordt in een oogwenk bouwgrond en voor veel geld verkocht. Bovendien (zoals Indy al zei) wegen de inkomsten vaak niet op tegen het werk dat je moet doen.
Ik zie het aantal landbouwers de komende jaren nog dalen, tenzij er drastische maatregelen genomen worden...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2011, 13:53
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Net als Nelleke vind ik het eens spijtige zaak dat er vele landbouwjobs verdwijnen. De oorzaak ligt volgens mij ook bij de lage opbrengsten van de laatste jaren. Deze zijn mede het gevolg van de vele lasten in de landbouw. Denk maar aan de vele te strenge regeltjes, de onaangename werkuren, de lage opbrengsten in vergelijking met het vele werk en het laag sociaal aanzien van de boeren.
Wat Nelleke aangaf over de problematiek van 'de grond' vind ik ook een niet te verwaarlozen punt. Het 'vinden' van landbouwgrond is in mijn streek niet het grootste probleem van de boeren maar hun percelen zijn vaak wel erg versnipperd over een groot gebied.

Ik vind dat men op Europees gebied meer mag doen om de boerenstiel aantrekkelijker te maken. Net als Nelleke dacht ik aan het geven van subsidies. Ook vind ik dat de boeren meer inspraak mogen hebben en denk ik dat het van cruciaal be lang is dat de Europese ministers van landbouw de voeling met de landbouw behouden. Dit door ook een op een bedrijf te komen, hierdoor zullen ze ook beter kunnen inschatten wat haalbaar is voor de boeren en wat niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.