actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2011, 00:41
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Je begraafplaats kiezen wordt makkelijker

De Commissie Binnenland van het Vlaams Parlement besloot unaniem op initiatief van Katrien Schryvers (CD&V) en Cindy Fransen (CD&V) dat het kiezen van een begraafplaats makkelijker wordt.

Er worden 2 dingen gewijzigd.

1. De urne met de as van de overledene kan nog altijd opgeëist worden door de kinderen na de crematie . Dit kon eerder niet. Men moest toen voor de crematie beslissen of men de as van de overledene wou bewaren.

2. De mensen kunnen zelf beslissen waar ze worden begraven. Dit gegeven moet dan wel in hun wilsbeschikking bij de burgerlijke stand staan. Men moet dus niet meer begraven worden in de gemeente waar men het laatst gewoond heeft.

Bron: JDW, Je begraafplaats kiezen wordt makkelijker. GVA, 2011-11-10, (http://www.gva.be/nieuws/binnenland...akkelijker.aspx)

Mening:
Ik vind dit een heel goede verandering. Door de emoties die voortkomen uit verlies is men niet goed in staat om te beslissen of men nu de assen van de overledene wil bewaren of niet. Met deze nieuwe maatregel kunnen de kinderen dus een tijdje nadenken of ze toch niet op hun beslissing willen terugkomen.
Ook de 2de maatregel is een hele verbetering. Volgens mij is er een groot aantal mensen die toch wel belang hechten aan in welke gemeente ze zullen worden begraven. Als men zelf vooraf kan beslissen waar men wil worden begraven, dan denk ik dat deze mensen met een “geruster” hart zullen sterven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2011, 11:17
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Ik ben helemaal akkoord met de mening van Eva!
Soms is het ook zo dat kinderen bij een verlies te gedesillusioneerd zijn om te beseffen hoeveel zoiets wel niet voor hen kan betekenen, waarna zij enkele dagen/maanden later spijt kunnen krijgen. Indien dit het geval is kunnen zij steeds op hun beslissing terugkomen en toch de dierbare een beetje bij zich houden.

Ook over de tweede regeling ben ik het eens met Eva. Stel je nu voor dat een oude dame haar hele leven aan de zee heeft geleefd maar op haar 86ste is moeten verhuizen naar een rusthuis helemaal uit de buurt, omdat het alleen niet meer ging. Als zij daar dan zou sterven zou men haar ook daar moeten begraven, hoewel al haar dierbaren en vrienden aan de zee zijn begraven. Dan kan het toch erg veel voor haar betekenen aan de zee te kunnen worden begraven? Dicht bij haar overleden man,...

Het onderste geval dat ik heb genoemd gaat over mijn eigen Bomma, zij is nu aan het proberen het te regelen dat ze aan de zee zou mogen worden begraven. Maar dit is allemaal niet zo simpel, en waarom? Omdat ze nu toch al -O jee?- 2 maanden in een rusthuis woont. Ze heeft 86 jaar aan de zee gewoond?! Wat is dan toch het probleem,...

Hoewel ik er echt kapot van zou zijn moest ze sterven, hoop ik voor haar dat ze het kan regelen! Dat zou voor mij, en de hele familie, toch ook al een hoop betekenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.