actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2008, 13:05
kizzer kizzer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: berlaar
Posts: 37
leeftijdsbepaling computergames ?

Het Vlaams Belang vraagt om een keuringscommissie de leeftijdsbepalingen voor computergames kan opleggen. De partij verwijst hiervoor naar studies die aantonen dat kinderen geweldadig gedrag uit spelletjes gaan nabootsen in hun natuurlijke omgeving. Is het echt bewezen dat kinderen die zulke spelletjes spelen, automatisch gewelddadig gedrag gaan vertonen? Ik denk het niet. Ik denk dat wanneer je een leeftijd gaat zetten op die spelletjes dat je weinig vooruitgang boekt. Kinderen kunnen even goed hun broer sturen om het spelletje, en elk kind is anders ontwikkeld op een bepaalde leeftijd. De ouders kunnen volgens mij wel een belangrijke rol spelen in het proces van het kiezen van spelletjes.


Leeftijdsbepalingen voor computergames
Jongeren moeten beschermd worden tegen computergames die niet geschikt zijn voor hun leeftijdscategorie. In sommige gevallen moet de verkoop van gewelddadige games aan banden worden gelegd. Dat zegt het Vlaams Belang. De partij vraagt de oprichting van een Vlaamse keuringscommissie die bijvoorbeeld leeftijdsbepalingen kan opleggen. Daarvoor zou de keuring wel een Vlaamse bevoegdheid moeten worden.

Strengere regelgeving
Het Vlaams Belang verwijst naar studies die stellen dat kinderen en jongeren gedrag uit gewelddadige computerspelletjes herhalen in het dagelijkse leven. De partij dringt daarom aan op een strengere regelgeving inzake computer- en videospelletjes.

Internet- en computerverslaving
"Wetende dat internet- en computerverslaving steeds meer toenemen en dat sommige jongeren steeds meer gewelddadig gedrag beginnen te vertonen dat geïnspireerd is op bepaalde 'games' is het belangrijk dat jongeren beschermd worden tegen voor hun leeftijdscategorie ongeschikte videogames", zegt Filip Dewinter, fractieleider van het Vlaams Belang in het Vlaams parlement.

Filmkeuring
Momenteel is de filmkeuring en de bescherming van de consument een federale bevoegdheid. Dewinter werkte samen met een aantal partijcollega's een resolutievoorstel uit waarin gepleit wordt voor de overheveling van die bevoegdheid naar de gewesten. Zo kan Vlaanderen zelf de regelgeving rond computerspelletjes uitwerken.

Classificatiesysteem
Als het van het Vlaams Belang afhangt, moet er dan zeker een keuringscommissie komen die onder meer leeftijdsbepalingen voor games kan opleggen. "In het belang van de kinderen en jongeren is het belangrijk dat ze enkel nog maar die 'games' kunnen kopen die voorzien zijn van dergelijk classificatiesysteem en dus voor hun leeftijdscategorie geschikt zijn", aldus Dewinter. (belga/tdb)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd April 2008, 09:24
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
27/3/'08 Games en internet kunnen ontwikkeling kinderen verstoren

Volgens een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de Britse regering kunnen computerspellen kinderen en jongeren wel degelijk in gevaar brengen. De ontwikkeling van het geloofs- en waardensysteem kunnen er namelijk ongevoeliger door worden. Het onderzoek waarschuwt ook voor de gevaren van internet en sociale netwerken.
Omdat ouders angst hebben om hun kinderen naar buiten te laten gaan, zoeken kinderen hun vertier maar online. Naar nu blijkt is dat niet zonder risico. Psychologe Tanya Byron, die het onderzoek uitvoerde namens de Britse regering uitvoerde, roept dezelfde regering nu dan ook op om een campagne te starten die ouders, leraren en andere pedagogen moet attenderen op de gevaren van digitale media.

Zo moeten ouders beter gewezen worden op mogelijkheden om hun kinderen te verhinderen bij bepaalde inhoud te komen. Daarnaast dient ook paal en perk gesteld te worden aan de tijd die zij online doorbrengen, moeten de internetactiviteiten van kinderen beter gecontroleerd worden en kunnen computers met een internetverbinding beter uit de slaapkamer verwijderd worden. Voor sociale netwerken zoals Hyves, Sugababes, en Facebook moeten duidelijke regels komen om gegevens te beschermen en schadelijke inhoud af te schermen.

Byron bekritiseert in het bijzonder het beoordelingssysteem voor computerspelletjes. Een leeftijdsaanduiding is alleen nodig bij seksuele of zeer gewelddadige inhoud. Dit beoordelingssysteem zou verfijnd moeten worden en meer inhoudelijk criteria moeten bevatten. Ook dient de leeftijdsaanduiding duidelijker op de game aangebracht te worden en moet het verkopen van games aan te jonge kinderen zwaarder bestraft worden. Ze ziet dan ook het liefst een aanduiding op games die vergelijkbaar is met die op een pakje sigaretten. Om het nog moeilijker te maken voor kinderen om in contact te komen met digitale geweld dient er ook toestemming van de ouders te zijn voor het kopen van een console zoals de Xbox 360, Wii of PlayStation 3.

Het Britse bericht is er een uit een lange reeks over de schade die games en internet kunnen toebrengen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen. De Europese commissie werkt hiervoor al een tijdje aan het "Safer Internet Plus"-programma, dat kinderen beter moet beschermen tegen illegale inhoud en ongewenst gedrag op internet. Om dit doel te bereiken steekt de commissie in de periode 2009 tot 2013 55 miljoen euro in het project.

http://www.fnl.nl/ct/nieuws/lezen/a...eren-verstoren/

Ook in dit artikel wordt er gewezen op het invoeren van zo'n leeftijdsbepaling. Er is zelfs sprake van straffen op het verkopen van games aan kinderen die nog te jong zijn. Volgens mij is het zeker zinvol om zo'n systeem in te voeren, maar de rol van de ouders mag inderdaad niet onderschat worden. Zij zouden meer aandacht moeten besteden aan waar hun kroost eigenlijk mee bezig is en indien nodig ingrijpen. Dit gebeurt nog te weinig denk ik. Waarschijnlijk hangt dit ook weer samen met het feit dat op de games geen duidelijke leeftijdsbepalingen opstaan zodat zij het niet erg vinden dat zo'n onschuldig spelletje in de winkelkar belandt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd April 2008, 15:21
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik heb hier toch grote vragen bij hoor.
Geen leeftijdsaanduidingen op games? Hebben jullie al wel eens gamesdoosjes bekeken? Net zoals filmdoosjes hebben deze dezelfde symbolen die verwijzen naar de inhoud van het spel. Ik heb hier op mijn bureau op dit moment een tiental games liggen, allemaal met symbolen op. Het meest recente game heeft in het groot op de voorkant van de kaft een 12 + symbool. Ik vraag me af hoeveel duidelijker het nog moet? Op da achterkant vind je de verschillende symbolen zoals geweld en profane taal.
Oudere games hebben dit minder duidelijk maar de meest recente games doen hier meestal echt wel aan mee.
Wat nog duidelijker moet gebeuren is in winkels zelf, daar moet op hun systeem een waarschuwing komen als iemand het spel koopt. Bijvoorbeeld iemand wil een 16+ spel kopen dan komt op het systeem: opgelet dit spel is enkel voor 16+, is de koper boven de 16? Zodat de verkopers er attent op gemaakt worden want ik denk niet dat zij er echt naar kijken. Ik weet dat er hier in Engeland al veel winkels zijn met deze systemen, zeker voor films. Ik denk dat dit al veel kan helpen als iedereen zich hier aan houdt. Toch denk ik nog altijd dat ouders een cruciale rol spelen. Zij moeten leren wat kan en niet kan voor hun kinderen, hier hoort nagaan welke games ze spelen bij.
De labels op games groter maken gaat echt niet helpen. Misschien heeft het wel het tegenovergestelde effect op kinderen. "Oh kijk een spel voor 18+ dat moet echt wel goed zijn", dat soort van attitudes kan je dan uitlokken.
Ik ben zeker voor duidelijke symbolen, maar dan moeten ouders en winkels hier ook rekening mee houden anders heeft het helemaal geen nut.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th April 2008, 15:03
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Computer & leeftijd

Ik vind ook dat er een leeftijdsbepaling op computergames moet komen. Iedereen is er zich van bewust dat kinderen sneller beïnvloedt worden door zulke games dan eender wie ook, daarom dat er zo’n leeftijdsbepaling moet komen. Langs de andere kant vind ik ook dat zulke games niet echt bevorderend zijn voor kinderen, zij leren hoe je jezelf zogezegd moet gedragen in bepaalde situaties. In sommige spelletjes betekent dat slaan en vechten of zelfs moorden. Het gevaar bestaat altijd dat kinderen of later wanneer ze volwassen zijn, dit normaal gaan vinden en dit toepassen in hun gewone leven. Dit is eigenlijk al eens voorgevallen met Hans Van Themsche en in de gevangenis gaf men hem dan ook nog eens videospelletjes…
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th April 2008, 15:31
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Véronique.Geudens
Het gevaar bestaat altijd dat kinderen of later wanneer ze volwassen zijn, dit normaal gaan vinden en dit toepassen in hun gewone leven. Dit is eigenlijk al eens voorgevallen met Hans Van Themsche en in de gevangenis gaf men hem dan ook nog eens videospelletjes…


Van dergelijke uitspraken gaat mijn haar omhoog staan (sorry vero :P).
Er is nog altijd geen bewijs dat dergelijke gevallen gebeuren door games. Het grote voorbeeld: Columbine, men sprong direct op games, dan was het the Matrix want ze droegen blijkbaar jassen die erg geleken op die van The Matrix. Dit is dus totale onzin want ik heb de beelden gezien.
Volgende voorval in Duitsland, een jongen schiet vanop een dak mensen neer. Dit keer was het Counter-Strike, dit had hem aangezet om dit te doen. Wat men niet vermeld is dat deze jongen elke week naar de schietclub ging en thuis wapens bezat.
Ik denk dat men nog altijd verkeerde verbanden trekt. Het is niet omdat een paar gamers op die miljoenen gamers in de wereld mentaal niet 100% zijn dat al de rest daar voor moet boeten.
Als je mensen begint neer te schieten dan is er toch iets mis, het is dan gemakkelijk om dit op games te steken.
Ik speel al jaren games met mijn grote broers, ik ga tegewoordig zo veel mogelijk airsoften en ben van plan om daar binnekort mijn eigen wapen voor te kopen.(dit zijn geen echte wapens!!) Denk je dat ik bekwaam ben om buiten te stappen en op mensen te beginnen schieten? Of ben ik agressief? Ik denk het niet. Er is met zo'n mensen meer aan de hand dan enkel het spelen van games. Als je het onderscheid niet kan maken tussen realiteit en de virtuele wereld dan is er iets niet juist in u hoofd eerlijk gezegd.
Ik heb een eindwerk gemaakt over games en agressie en ben tot de conclusie gekomen dat het bij sommige mensen KAN leiden tot agressie (vooral bij kinderen die games spelen dat niet voor hun bedoeld zijn) maar dat het voor een hele hoop gamers zelfs net de agressie wegneemt.
Kinderen horen echt geen games te spelen die niet voor hun bedoelt zijn zo simpel is het. Maar Hans Van Themse etc waren oud genoeg om deze te spelen. Toch wil dit nog niet zeggen dat het daarom is dat ze deze acties uitvoeren.
Het gaat hier om verkeerde correlatie denk ik eerlijk gezegd. Ik blijf bij dit punt tot men met echte onderzoeksresultaten afkomt. Of mensen onderzoekt die dodelijke acties uitvoeren door games (zogezegd) en bewijst dat ze mentaal 100% normaal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.