actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2008, 14:25
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
VRT-journaal werkt aan noodplan

BRUSSEL - Wim Willems, de hoofdredacteur van de VRT-nieuwsuitzendingen, moet de werkprocedures verbeteren.

Een nieuwsuitzending die te laat begint, reportages die niet starten... Het journaal heeft sinds de introductie van het digitale redactiesysteem regelmatig met technische problemen te kampen. Maar niet alleen op technisch vlak lopen er dingen fout. Wim Willems, de hoofdredacteur nieuwsuitzendingen, heeft de opdracht gekregen de werkprocedures in kaart te brengen. 'De mensen weten niet altijd hoe ze moeten reageren', legt Willems uit. 'Ik ga de werkprocedures beter in kaart brengen en ervoor zorgen dat die zo duidelijk mogelijk zijn.'

Kunt u een voorbeeld geven van zo'n werkprocedure?

'Wat is de noodprocedure bij een groot technisch probleem en hoe moet je reageren zodat de kijker er niets van merkt? Dat is onvoldoende bekend. Ook bepaalde communicatielijnen zijn onduidelijk. Dat heeft te maken met de nieuwe technologie, met mensen...'

Komt dat ook door de crossmediale structuur, waardoor de redacties van radio, televisie en internet nu samen zitten?

'Nee, daar heeft het niets mee te maken. De problemen zijn zelfs mediumspecifiek: dit gaat vooral over de werkprocedures bij de televisie.'

Moet u zich om de technische problemen bekommeren?

'Nee, dit gaat over de menselijke component, niet over een computerdefect. Af en toe zijn er natuurlijk wel raakvlakken. Soms kan het zijn dat journalisten vinden dat iets op technisch vlak eenvoudiger zou kunnen, maar dan moeten de technische mensen bepalen of dat mogelijk is. Bovendien worden de technische problemen sowieso al aangepakt. Er zijn er al flink wat verholpen, maar af en toe komen er nog bij. Dit gaat nu eenmaal over machines.'

Wie leidt de redactie terwijl u hiermee bezig bent?

'Ik werk er zo goed als voltijds aan, maar ik heb voor de drie verschillende media een rechterhand. Zij zijn perfect in staat de dagelijkse leiding over te nemen.' (dbj)

Mijn mening: Ik vind het goed dat ze de technische problemen zoveel mogelijk willen vermijdend zodat de kijker hier geen last van heeft. Anderzijds vind ik als kijker een klein/ kort technisch defect niet zo erg, zolang de nieuwskwaliteit maar hoog blijft. Tenslotte is het dit wat belangrijk is.

bron: De standaard, 18 maart 2008
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.