actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2013, 05:39
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Kritiek op EU-besparingwoede zwelt aan

donderdag 07 maart 2013 om 04u36

Er klinkt almaar luidere kritiek op het door Europa gedicteerde bezuinigingsbeleid. Heel wat economen vinden dat de Commissie de lidstaten te strakke begrotingsdoelstellingen oplegt.


De Europese Commissie. © Belga
Dat vinden nu ook de hoofdeconomen van de Belgische banken, zo staat in De Tijd, De Standaard en De Morgen.

De komende weken gaat de federale regering op zoek naar vermoedelijk 2 miljard om het begrotingstekort onder de drempel van 2,15 procent van het bbp te houden, waartoe ons land zich tegenover Europa heeft geëngageerd. Het enthousiasme bij de coalitiepartners voor de nieuwe bezuinigingsoperatie is niet groot, na de zeer moeilijke begrotingsonderhandelingen in oktober en november vorig jaar.

'We mogen ons niet kapot besparen'

PS-vicepremier Laurette Onkelinx vindt dat België niet meer zo fanatiek de besparingsdoelstellingen moet volgen. Zij krijgt nu steun uit onverdachte hoek.

Bij de hoofdeconomen van financiële instellingen als Belfius, Petercam, KBC en ING is de consensus dat het geen zin heeft om die 2,15 procentnorm te halen. "We mogen ons niet kapot besparen. We smeren de besparingen beter uit over een langere termijn", aldus Frank Lierman, hoofdeconoom van Belfius.

'Economische onzin'

Lierman noemt het Europese saneringsbeleid "doctrinair" en pleit voor een "aanvaardbaar compromis" waarbij niet alleen schuldafbouw en begrotingsdiscipline aandacht krijgen, maar ook onder meer de strijd tegen de jeugdwerkloosheid.

Zijn collega Bart Van Craeynest (Petercam) noemt de opgelegde begrotingsdiscipline "economische onzin". "Of België nu op 2,15 of 3 procent tekort uitkomt, dat maakt economisch gezien niet veel uit." "Zo sterk focussen op 2,15 procent is onnodig. We zitten onder 3 procent en dat is al een prestatie", klinkt het bij Johan Van Gompel (KBC).

http://www.knack.be/nieuws/buitenla...00258596670.htm

Eigen mening:
Ik vind dat die kritiek gegrond is. Europa zit in een crisis, maar daar raken we op termijn wel weer uit. Iedereen maakt zich druk om de crisis met besparingen tot gevolg, maar zij vergeten wel dat wij één van de duurste Europese landen zijn. De begroting zal altijd wel wat te kort komen en ik vind 3% of 2.15 % niet zo veel. Laat staan dat we in paniek moeten raken, want als elke Belg eerlijk toegeeft, dan merkt ie toch niet zo veel van dat begrotingstekort en de crisis. Ja, verschillende bedrijven besparen, doen ontslagen en trekken naar het buitenland. Maar er zijn nog jobs genoeg en naar het buitenland gaan en daar investeren is tevens investeren in thuis. Daarbij vind ik dat de werkloze Belgen hun gezichtsveld mogen verruimen. Je te hoog schatten voor een bepaalde job vind ik niet opwegen tegen de toekomst. Natuurlijk heb ik niet veel te zeggen mits ik student ben, maar wel een student die al gewerkt heeft en 'lager' dan wat ik kon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.