actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2012, 18:39
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Genetisch gewijzigde maïs ook op het veld groter

Genetisch gewijzigde "reuzenmaïs" wordt ook in het veld groter en de bladeren worden langer. De eerste oogst van een proefveld in Wetteren bevestigt eerdere laboresultaten, meldt het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB).

Op 25 mei startte in Wetteren een drie jaar durende wetenschappelijke veldproef met genetisch gewijzigde maïsplanten. Het gaat om planten met een verhoogde productie van het enzym GA20-oxidase. Dat enzym is betrokken bij de aanmaak van het plantenhormoon gibberelline, wat de groei en strekking van plantencellen stimuleert.

In vergelijking met de controleplanten bleken de bladeren van de GA20-oxidase maïsplanten op het veld 30 tot 60 procent langer. "Voor blad vier op een transgene plant was dat 388 millimeter tegenover 243 millimeter op een controleplant", verduidelijkt hoofdonderzoekster Hilde Nelissen (VIB). "De genetische gewijzigde maïsplanten waren ook bijna 40 procent groter: ongeveer 145 centimeter, zonder mannelijke pluim die verplicht verwijderd werd, tegenover 105 centimeter voor de controleplant."

De metingen in het veld en de pas afgeronde laboratoriumanalyses bevestigen eerdere serreresultaten. Er konden ook plantenkarakteristieken geanalyseerd worden die niet in de serre opgevolgd kunnen worden. "Dit toont aan dat veldproeven noodzakelijk zijn om nieuwe inzichten te verwerven in ontwikkelingsprocessen van planten en in hun aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden", aldus Dirk Inzé (VIB/UGent).

De proeven worden in 2013 en 2014 herhaald, de maïs zal onder meer in verschillende dichtheden aangeplant worden om te achterhalen of de GA20-oxidase maïsplanten kunnen bijdragen tot een hogere opbrengst per hectare.

bron: www.demorgen.be (17/12/2012)

mening:
Ik vind het positief dat wetenschappers zich bezighouden met dit soort onderzoek. Ten eerste is het goed voor onze economie. Met minder kan men meer bereiken. Met heeft minder grond nodig voor dezelfde opbrengst.
Ten tweede helpt dit soort van onderzoek ook derdewereldlanden vooruit. Genetisch gemanipuleerd voedsel kan ervoor zorgen dat arme landen toch ook een goede opbrengst van hun land kunnen hebben en zo hun gezin kunnen voeden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan genetisch gemanipuleerde wortels die meer voedingsstoffen bevatten.
Genetische manipulatie blijft voor veel mensen nog steeds taboe maar ik vind het toch een goed idee om de theorieën te blijven uitproberen. Als het echt werkt en toch nog gezond is, waarom dan niet? Ik denk dat de mensen soms niet zo paranoïde mogen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th February 2013, 11:08
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik ben zowel een voor- als een tegenstander van genetisch gemanipuleerde organismen. Langs de ene kant vind ik het mooi dat de economie erop vooruitgaat door de ggo's. Ook is het goed dat dit soort van onderzoek de derdewereldlanden vooruithelpt. De keerzijde van de medaille vind ik nog steeds dat je misschien op een bepaald moment de controle erover zal verliezen. Als je planten genetisch gaat manipuleren zodat die bestand zijn tegen pesticiden en je ze kan bespuiten zonder ze te laten 'sterven'. In dit geval creëert men een soort van superonkruid. Geen enkele soort van pesticide is hiertegen nog bestand en het kan overal gaan beginnen woekeren.
Maar in dit geval is het wel een positieve vorm van een genetisch gemanipuleerd organisme.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.