actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2016, 09:57
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Roep om strengere aanpak huiselijk geweld

Elke dag lopen in ons land 110 klachten over huiselijk geweld binnen bij de politie. Toch kregen de voorbije drie jaar amper 103 daders een tijdelijk huisverbod opgelegd. In één op de drie gevallen werd dat verbod ook nog eens overtreden, schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag.

Liefst 40.000 slachtoffers hebben vorig jaar een klacht ingediend over huiselijk geweld; blijkt uit het antwoord van justitieminister Koen Geens (CD&V) op parlementaire vragen van Kristien Van Vaerenbergh (N-VA) en Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). 'Maar wat blijkt? Dat jaarlijks slechts 34 plegers van intrafamiliaal geweld een tijdelijk huis- en contactverbod krijgen opgelegd', hekelt Lahaye-Battheu.

Nochtans kunnen parketten er door een wet uit 2012 onmiddellijk voor zorgen dat een dader tien dagen thuis weg moet blijven en dat hij in die periode ook geen contact mag hebben met de slachtoffers, althans als hij een ernstig gevaar vormt voor zijn huisgenoten. 'Maar veel magistraten weten nog altijd niet dat die wet bestaat', aldus Lahaye-Battheu.

Geseponeerd

Bovendien zijn er grote regionale verschillen. 'In sommige arrondissementen wordt het huisverbod af en toe toegepast, in andere nauwelijks', voegt Kristien Van Vaerenbergh eraan toe. 'Daar komt nog eens bij dat een op de drie plegers dat tijdelijk huisverbod negeert. In twee op de drie gevallen werden die dossiers van overtreding geseponeerd.'

De parlementsleden vragen dat justitieminister Geens de wet dringend meer bekendheid geeft bij de parketten in ons land.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161026_02540169
26/10/2016

Eigen mening:
Ik vind het zeker een goed idee dat ze huiselijk geweld strenger gaan aanpakken. Volgens mij is dit een groot probleem, maar weten niet veel mensen dat het er is. Omdat je er nooit iets over hoort of over leest in de krant. De meeste slachtoffers durven waarschijnlijk ook geen hulp zoeken, juist omdat ze er voor beschaamd zijn. Ook vind ik dat ze er meer aan moeten doen om slachtoffers van huiselijk geweld aan te sporen om er mee naar buiten te komen en hulp te zoeken. Dit samen met een strenger optreden, resulteert volgens mij in minder gevallen van huiselijk geweld. Ook moeten ze de daders van huiselijk geweld helpen, omdat ze volgens mij een probleem hebben met macht of eraan te kort komen. En op deze manier proberen ze dat te compenseren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.