actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2016, 11:36
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Open VLD wil af van de maaltijdcheque

Open VLD wil de maaltijdcheque vervangen door een nettovergoeding. De liberalen borduren daarmee voort op een eerder wetsvoorstel van CD&V.

Open VLD-kamerlid Egbert Lachaert heeft een wetsvoorstel ingediend om de maaltijd- en ecocheques te vervangen door een nettovergoeding die gewoon op de rekening wordt gestort. ‘Dat is veel gemakkelijker voor zowel de werknemers als de werkgever’, zegt Lachaert in De Tijd. Tijdens de vorige regeerperiode werd al besloten om de papieren maaltijdcheque af te schaffen. Het bedrag van de maaltijdcheques wordt nu al maandelijks gestort op een specifieke betaalkaart. ‘Door elektronisch te werken daalden ook de kosten voor de uitgiftebedrijven zoals Sodexo’, zegt Lachaert. ‘Maar veel werkgevers zeggen mij dat ze toch nog altijd een even grote vergoeding aan die bedrijven moeten betalen.’ Ecocheques bestaan nog altijd op papier.

Lachaert borduurt met zijn voorstel verder op een eerder voorstel van CD&V-kamerlid Stefaan Vercamer. Een voorstel dat hij toen ook mee steunde. Maar dat voorstel haalde het toen niet, omdat MR uiteindelijk niet mee wilde. Er werd toen beslist om eerst even het effect van de invoering van de elektronische maaltijdcheque af te wachten.

Bron: De Standaard, 3/11/16 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161103_02553176)

Mening: Ik zie er geen probleem in om de maaltijdcheque om te vormen naar een evenwaardig bedrag op je maandelijkse nettoloon. Als ik me niet vergis is de maaltijdcheque ingevoerd om de middagmaaltijd van werknemers te vergoeden tijdens een werkdag. Uit eigen ervaring merk ik wel dat dit doel vaak mislopen wordt. Volgens mij gebruiken de meeste gezinnen deze maaltijdcheques om hun algemeen eten aan te kopen in de winkel, dus ook ontbijt, avondmaaltijd en zelfs snoepgoed voor de kinderen. Hierdoor kunnen ze het bedrag dus evengoed op hun gewone rekening storten als dit uiteindelijk ook de kosten drukt bij werkgevers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.